onsdag 28 maj 2014

Bodyhacks, getter, Lambo

Först en bild på en aktieget. Ungefär så här självsäkra är dagens placerare också i motsvarande situation. Ett felsteg så är de borta. Skillnaden är att getterna har evolverat för situationen, det har inte investerarna.


mums - riktigt bra avkastning här uppe


Vaddå brant? Vaddå osäkert? Vaddå högsta belåningen genom tiderna?


Sedan konstaterar jag att bilen ännu inte är konstaterad såld, även om Zoltan på von Braun sagt att Torbjörn von Braun fått till affären trots allt.

Här en bild från den årliga urladdade-batterier-på-våren-bärgningen från robotgaraget P-snurran i Birkastan


Annars funderade jag igår på mina "body hacks". Jag är absolut inte lika strukturerad eller vetenskaplig som andra bloggare. Jag läser alla deras referenser och undersökningar och lägger bara minsta möjliga på minnet i form av "drick rödbetsjuice i några dagar inför en maxansträngning" eller "D-vitamin minskar det allmänna inflammationstillståndet och därmed en mängd diffusa suboptimala tillstånd". Det leder över tiden fram till en handfull små vardagsknep som med minsta möjliga livsförändring eller ansträngning leder fram till nästan hela resultatet.

Saker som jag ofta stoppar i mig. Det mesta är enkelt att ha hemma och bara ta en dos av då och då när man råkar fästa blicken på det. Ingen särskild planering eller eftertanke behövs. Alla grejerna är dessutom goda, utom de första 4 på listan som egentligen inte smakar någonting.

omega3-olja (smidigare cellväggar, minskad inflammation, ökad motståndskraft, kortare återhämtning)
mjölksyrabakterier (starkare immunförsvar, bättre magmiljö)
D-vitamin (minskad inflammation, ökad motståndskraft, kortare återhämtning)
linfrö (hela linfrön passerar osmälta genom kroppen och bidrar till en bra matsmältning)
morötter (fibrer, A-vitamin)
broccoli (antioxidanter, fibrer, lagom mycket gift för att stimulera kroppen)
tomater (lykopen)
lax (omega3)
chili (termogenes, blodtryck, blodsocker mm)
avocado (kalium, omega3, E-vitamin)
rödvin (reservatrol, alkohol)
kanel (naturliga antioxidanter)
björnbär (naturliga antioxidanter)
äpple (flavonoider)
gröna bönor (god bukfylla till kött samt E-vitamin, järn, kalium mm)
gurkmeja (antioxidanter mm, skadar inte att ha i maten)
vitlök (antivirus, antioxidanter)
ingefära (antioxidanter)
rödbetsjuice (äh, läs om det hos Hjärnfysik istället)

...och...

grapefrukt förstås, särskilt röd som är så god att det nästan är som knark för mig - innehåller dessutom lykopen, pektin, folater, folsyra, limonen... ja, det verkar inte finnas någon hejd på nyttigheterna. Oavsett det skulle jag ändå äta grapefruk för jag tycker att det är så satans gott.

5 kommentarer:

  1. kul grej med D-vitaminintaget är att det gjordes en studie på små barn som hade svår njursvikt. de barnen hade alltså problem med sista steget i syntesen av D-vitamin (1,25-dihydroxycholecalciferol) och fick således rätt rejäla tillskott. när barnen sedan dog, eftersom de hade svår njursvikt, kunde man se att deras blodkärl var mycket kraftigt förkalkade (tänk 80-åring med taskiga levnadsvanor).

    moral är: var måttlig med D-vitaminet. :)

    SvaraRadera
  2. Man ska alltid vara måttlig med allt. Vad gäller D-vitamin är det dock svårt att överdosera (givet att man inte lider av någon allvarlig sjukdom från början)

    Kostdoktorn har samlat en mängd forskningsslutsatser om D-vitamin på samma ställe (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin)

    Vad gäller risker (t.ex. åderförkalkning) så skriver KD att de kan vara höga om man har: Tumör i bisköldkörteln, granulomatösa sjukdomar (tuberkulos) eller t.ex. lungcancer. I de flesta andra fall är det bara att ösa på med D-vitamin... Nja, fortfarande med måtta förstås; några tusen E om dagen räcker bra på vintern och inget alls på sommaren. Det är emellertid mer än man kan få i sig med normal kost.

    SvaraRadera
  3. PS: Livsmedelsverket höjde hösten 2013 sin rekommendation från 300 – 400 till 400 – 800 enheter dagligen. Det är ett steg i rätt riktning, men räcker bara för att undvika den svåraste bristen. Moderna studier (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#studier) på tillskott testar vanligen doser på 2 000 enheter dagligen eller mer.

    SvaraRadera
  4. Det är en bra grej att kombinera D-vitaminet med K-vitamin.

    SvaraRadera
  5. Yep, men så får jag i mig K-vitamin hela tiden via bl.a broccoli, rapsolja, ägg och ibland spenat. Det är just för att saker som järn, C-vitamin, kalium, kalcium, K-vitamin, D-vitamin mm är beroende av varandra som oprocessad hel mat för det mesta är bättre än tillskott. Vissa saker är dock svårare än andra och dit hör Omega3 samt D-vitamin. Stödämnena som behövs för att tillgodogöra sig dessa två finns normalt redan på plats.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE