fredag 30 maj 2014

En genomgång av alla forskningsrapporter om periodisk fasta

WaitButWhy förklarar varför barer är helvetet på jorden. Ett av hans sämre inlägg, men det fick mig ändå att tänka att jag fan inte ska gå på några barer i framtiden - i alla fall inte om jag ska stå i kö, stå upp med en slabbig drink hela kvällen eller trängas i baren för att få beställa. Nä, ska jag vara där ska det vara mäklarkväll, bord och fågelbad.

Martin Berkhan (Leangains, mannen som populariserade periodisk fasta för snart ett decennium sedan) har äntligen skrivit ett nytt inlägg; en länk till en forskningsrapport av Dr Bojan Kostevski som Martin är medförfattare till. Den går systematiskt igenom befintlig forskning och litteratur om effekterna av periodisk fasta på djur och människor. I sammanfattningen står att det inte finns några riktigt vettiga studier på människor ännu, men vad gäller djur...:

"In rodents, intermittent fasting exhibits beneficial effects including decreased body weight, improved cardiovascular health and glucose regulation, enhanced neuronal health, decreased cancer risk and increased life span..."

Vad gäller människor kan dock konstateras att upp till 40 timmars fastande inte leder till muskelnedbrytning:

"Up to 40 hours of total fasting does not stimulate catabolic processes and lead to skeletal muscle atrophy"

Trevliga slutsatser om Alzheimers och Parkinsons: "In line with animal studies on daily calorie restriction, alternate-day calorie restriction has shown beneficial effects in neuronal disorders such as stroke, epilepsy and neurodegenerative disorders, including Alzheimer’s, Parkinson’s and Huntington’s disease."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE