torsdag 15 maj 2014

En privat mjukvaruinvestering, lite marklyft och rehab

Det lite längre blogginlägget i förmiddags, kombinerat med ett (privat) möte på eftermiddagen som drog tre timmar inkl transport, gjorde att det blev lite småstressigt att hinna med franskan, portugisiskan och JavaScript-kodningen innan Europabörsernas stängning. Men, om dagen ska betyda något så gäller det att se till att forsätta att utvecklas. Sagt och gjort - jag lärde mig lite djur på portugisiska och repeterade lite verbböjningar på franska samt programmerade sökning i vektorer med if-satser, for-loopar och push-funktion :).

Annars var mötet idag det mest spännande och givande. Jag har investerat 3m i ett programvaruföretag med fokus på HR och för det erhållit 10% av aktierna. Jag har dessutom en option att sälja aktierna om ett år för 5m om jag inte tror på företagets framtid. Nu gäller det att lägga lite tid och energi det kommande året på att bestämma om jag ska vara med även efter att optionen löper ut, dvs tror jag då att ägandet är väsentligt mer värt än 5m. Jag avsatte därför 2,5 timmar för ett möte på min balkong då vi över ett glas vin gick igenom företagets siffror. Vi = jag och grundaren/huvudägaren/VD.

Jag var tillbaka på kontoret ungefär kvart i fyra, tog två mackor inför träningen, körde igenom mina uppgifter på DuoLingo och Codecademy men hann inte se någon rörlighetsvideo med Kelly Starrett. Däremot kör jag hans övningar lite då och då när jag kommer åt. t.ex. hemma framför TVn, i kontorsstolen, i bastun, på gymmet. Favoritövningarna är tät squat, vid squat, soffstretch av höften samt dubbelt polisgrepp för axlarna eller handflatorna ihop bakom ryggen.

Uppvärmning, löpband 5 minuter 10-18 km/h (inga problem för hamstring)
Marklyft: 20x10, 60x10, 80x10, 100x5, 120x5, 140x5, 140x5 (kanske anade jag något av skadan i sista reppen, kanske inte)
Biceps: 50x7, 45x8, 40x9, 40x8, 40x6
Dips: 29, 10, 8 (60s vila mellan seten)
Mage: 20,10,20

Lårcurl: 10x10, 20x10, 30x10, 40x10, 50x10 (höll!)
Benspark: 20x10, 40x10, 60x10, 80x10, 90x5, 100x5, 110x5, 80x10
Stretch: 7 minuter narrow squat, wide squat, OH-axlar, dubbelt polisgrepp
Bastu: 10 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE