fredag 30 maj 2014

Hobbies

Mina minihobbies nu när jag frigjort tankekraft från finansmarknaden har så här långt visat sig bli:

Portugisiska (jag övar lite nästan varje dag på kontoret på DuoLingo)
Franska (jag läser Greven av Monte Cristo på franska samt övar lite nästan varje dag på kontoret på DuoLingo)
Programmering (Javascript på Khan efter att ha lagt ner Javascript och Python på Codecademy)
Matematik (Khan Academy, world of maths, dock inte varje dag för tillfället; programmering är roligare)
Styrketräning - jag funderar ofta på om jag kan träna ännu mindre och ändå bli både större och starkare. Ibland får jag en knäpp och då funderar jag t.o.m. på att träna mer (>4h/vecka, men inser fort att det är slöseri med tid
Personlig utveckling - förutom ovanstående försöker jag bli en bättre människa genom bl.a. rörlighetsövningar (Starrett), avslappning (tips från bloggar om mindfulness, listskrivande mm), social interaktion (diverse bloggar)
Vetenskap - jag följer med i ett antal bloggar och facebooksidor om teknologisk utveckling (energi, robotik, AI, 3D-printing, livsförlängning), främst KurzweilAI och Singularity Hub samt fysik (Clarifying Concepts). Det här, liksom att se Cosmos varje söndag kväll på NatGeo, är bara för mitt eget höga nöjes skull. Det liksom kittlar i hjärnan när jag läser om all kunskap och alla framsteg


Saker och ting som ligger på vänt är:

Finans - nu har jag bara en kortposition i marknaden samt lite guld och valuta, men längre fram är tanken att bygga upp en rejäl aktieportfölj mha allt jag har lärt mig på Handels, under >20 år som anställd på finansmarknaden, från gurus som Hussman, Minack, Bass, Grantham, Faber, Janjuah, Mauldin, Rosenberg, Napier, Gross, Marks, Hickey, Keen, Schiff, Gryce, Dalio, O'Higgins. Detta kommer förstås redovisas här.

Böcker att skriva - jag har en lista på olika böcker jag vill skriva (historia, vetenskap, kanon, sci-fi, ekonomi/memoarer) och samlar små idéer om persongalleri, story mm i mitt excelark

Fler språk - jag börjar redan fundera på att läsa en riktig bok på portugisiska, en tanke är att läsa Atlas shrugged på portugisiska. Det var 20 år sen jag läste den så det börjar bli dags igen. Å andra sidan borde jag snarare läsa en bok på originalspråk. Dessutom är jag sugen på att tillämpa 80/20-principen på andra språk först, kanske ryska och kinesiska. På några veckor kommer man riktigt långt har jag märkt avseende portugisiska, så om jag kan lära mig grunderna i några andra "konstiga" språk kan jag lättare märka om jag är på väg att bli lurad av någon som pratar eller skriver de språken.

75/5 - Jag vill identifiera 80/20-lösningar, eller ännu hellre 75/5-lösningar där 5% insats ger 75% av nyttan inom så många områden som möjligt och sedan kommunicera metoderna till så många som möjligt.

Blogginlägg på olika teman, t.ex. vad det faktiskt var som kostade i mina 4 senaste bilaffärer: BMW, Porsche, Ferrari, Lamborghini, eller hur man köper ett hus, eller vilka marknadstyckare/aktiegurus man ska följa, vilka aktier som ser spännande ut (på tal om det gör en kompis mamma en ägarspridning i sitt oxytocinbolag just nu), mina bästa och sämsta affärer (privat, inte firmans), olika blogglistor (finans, träning, mindfulness, personlig utveckling, vetenskap)


Franska, 2502P, level 10


Portugisiska, 664P, level 6


4 kommentarer:

  1. Grymt inspirerande och intressant blogg! Keep it up!

    SvaraRadera
  2. Kicking ass! Nice!

    Det låter nästan som att du vill bli en riktig renässansman / greve av Monte Cristo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. DU kan bli en renässansman! ;)

      Jag är bara nyfiken på olika saker. Det är svårt att beskriva hur tom och torr och fantasilös finansmarknaden kan göra en med tiden (man får dock bra betalt för sitt marknadshorande), men nu när det är över finns massor med tid till lek och upptäckande över. Resten av livet.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE