torsdag 22 maj 2014

Makro och mikro - finanstankar

Två bilder som förklarar varför jag har tröttnat på marknaden

Jag fick ofta frågan vad jag använde för input när jag funderade på dels ekonomin och den generella marknaden, dels enstaka aktier. Till slut kladdade jag ganska snabbt ned "några av de saker jag tittade på"; de faktorer som låg närmast till hands och som jag tidigare bara refererat till som "de vanliga" faktorerna som jag antar att alla tittar på.

I grund och botten är nedan bara enkla sammanställningar över resultat- och balansräkningar för hela ekonomin och enstaka företag och strukturerat efter de dataserier och andra informationskällor som finns lätt tillgängliga.

I korthet är det alltså minimal info över försäljning, kostnader och resultat för länder och för företag samt mått på hur mycket pengar och kapital som finns i rörelse. En del av serierna är faktiskt uppmätta data och en del är s.k. sentimentsundersökningar, dvs index över hur positiva eller negativa olika beslutsfattare är.

Under några år trodde jag faktiskt att sammanställningarna betydde något, men de senaste fem-sex åren kan de bytas ut mot två bokstäver: QE

Fundamenta har inte betytt någonting de senaste fem åren, värderingarna på börsen har dubblats och triplats, trots sämre vinstförutsättningar. Hittills är 2014 särskilt extremt; vinstprognoserna faller (vilket de i o f s gjort de senaste fem åren) samtidigt som kurserna stiger (inget nytt där heller) och börsen har inte ens haft en enda korrigering på -10% (vilket den haft minst en gång om året de senaste 15 åren, utom 2005, ofta flera och ofta större. Innan 2005 var senaste året utan korrektioner 1988!).

Samtidigt som nedan uppställda fundamenta tappat betydelse och investerarna som kollektiv räknat placerat allt sitt förtroende hos centralbankerna har förvaltarna fortsatt att diskutera varenda liten makroindikator som om den var viktig. Att varje dag kommentera olika börsrörelser och relatera dessa till dagens skörd av 5-10 makroindikatorer trots att jag visste att de inte betydde något blev till slut för mycket för mig. Inte nog med att det inte finns någon koppling melklan indikatorerna och börsen, dessutom betyder de första 1-2 rapporterna av respektive siffra nästan ingenting eftersom det kommer en justering någon månad (och ibland upp till två år) senare.

Till råga på allt behandlas alla siffror som lika mycket värda trots att de statistiskt skiljer sig åt i form av lead, lag, samtidighet med underliggande ekonomi och grad av korrelation på kort och lång sikt. Marknaden struntade glatt i detta och betedde sig som om siffran var viktig i upp till en halv handelsdag och sedan var den glömd nästa dag och fokus lades på nästa siffra.


2 kommentarer:

  1. det är kul när du skriver om ekonomi.

    håller du fortfarande periodisk fasta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fastar fortfarande varje dag. Jag håller emellertid inte stenhårt på 16h uppehåll utan det kan bli både 15h och 14h ibland. Just idag blir det dock minst 17h eftersom jag slutade äta innan kl 19 igår. Jag skarvar också numera med en liten proteinshot morgon och kväll för att undvika för låg kroppsvikt. Berkhan säger att det inte påverkar fasteeffekten.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE