torsdag 29 maj 2014

Marklyft 4x4x157,5 på schemat och första fyran gick ju bra iaf

Det var riktigt avslagen stämning på SATS idag. Jag var där mellan 15 och 16 (efter att ha spenderat 5 timmar på balkongen med Greven av Monte Cristo på franska [jag har hunnit knappt 30% av första boken och nu börjar jag få rätt bra flyt i språket] samt avslutat de vanliga 16-17 timmarna fasta).

Endast en handfull trötta själar fick viktskivorna att klinga ensamt i olika hörn av lokalen (ain't nothin' sweeter - CT Fletch). Varken folk (3-5 pers inkl personal), musik (tysta, trötta ballader) eller självpepp (inte läge att vråla eller slå sig själv på ett halvtomt, tyst yuppie-SATS) fanns tillgängligt för att lyfta passet. Som tur är behöver jag inte så mycket stimuli för att bara göra det jag ska, men lite mer tryck hade inte skadat. Jag läste förresten i SATS Magazine häromdagen en lista med tips för att "orka genomföra sina pass på semestern". Jag har bara ett tips: "tänk inte ens på det, bara gå dit på dina vanliga tider och gör passen, fundera inte ens på möjligheten att avboka för att göra något annat"

Löpband 6 minuter 8-17 km/h
Marklyft 20x10, 60x5, 90x5, 110x5, 130x4, 157,5x4,3,2,1 (det skulle varit 4x4 enligt RSR så jag klarade bara av ungefär hälften av vad jagskulle. Jag är ändå rätt nöjd att hamstern höll och att jag är nästan on track efter skadan för några veckor sen - då jag haltade hem från gymmet efter en bristning i vänster hamstring)
Biceps: 20x5, 30x4, 40x3, 50x7, 45x7, 40x7, 40x7, 40x7
Viktade dips (15kg): 13,9,6
Mage, extra strikta fällknivar: 20st

Nu ska jag sist av alla se senaste X-men och sparar således Maleficent till helgen.

På finanstemat har Gerard Minack skrivit om varför Europa ligger värre till än Japan gjorde (sämre demografi, högre skulder mm) och mr Ben Hunt på Epsilon har skrivit om Knowledge Game och på så sätt förklarat varför uppenbara varningssignaler kan ignoreras så länge och sen plötsligt manifestera den berömda ketchupeffekten. Stalltipset är att det är Kina som blir triggern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE