tisdag 13 maj 2014

Mobility workout och vin

Jag genomförde en seriös mwod (Kelly Staretts mobility workout of the day) på kontoret idag. Under 12 minuter ökade jag rörligheten i narrow squat, wide squat, höften (soffstretch) och morpheusaxlar (dubbelt polisgrepp). Dessutom satt jag säkert lika länge till framför skärmarna med ena foten på andra knät och fällde ryggen framåt för att sträcka ut baken.

Jag vet inte om all rörlighetsövning tillfälligt gör mig svagare eller om det bara är att jag undermedvetet blir försktigare, men lite klen var jag på gymmet idag. Jag var emellertid ändå snäppet starkare än förra tisdagen i press åtminstone.

Uppvärmning: 5 minuter löpband 10-17 km/h (löpkapaciteten verkar iaf helt återställd)
Knäböj: 20x10, 50x5, 70x5, 90x5, 100x5, 110x5, 120x3 (tråkigt efter att ha kört 3x5x120 en månad i sträck)
OH-press: 20x10, 40x10, 55x9, 55x7, 40x12, 40x10
Chins: 12,7,5
Mage: 15,10,20
Lårcurl: 10kg x20, 20kg x20, 30kg x20, 40kg x15, 50kg x12 (bra bsked om hamstring)
Marklyft: 60kg x10 (det låg en lastad stång framme så jag lyfte några extremt strikta reps på vägen ut, men var disciplinerad nog att inte fortsätta. Det är nog inte smart att köra både curls och deads medan jag läker)
Stretch: 1 minut butterfly/skräddare, 5 minuter split mot vägg liggande på rygg (skonsamt för ryggslutet och lagom drag i fötterna av gravitationen hela tiden - rekommenderas om du vill närma dig en egen epic split)

Bastu: 5 minuter
Morgonvikt: 92,4 kg (så det var bara vätskebrist igår)

pw: 0,5L proteinmjölk, 1L lättmjölk, 200g grillad kyckling med en massa ActiFry-pommes, 1dl rödvin (The Little Eagle 2013 Shiraz, Sydafrika)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE