lördag 31 maj 2014

Några twittertips

Några av kontona jag följer på Twitter kanske kan intressera:

@kurzweilAINews - tweets varje dag om det senaste inom teknikutveckling, med fokus på framför allt AI, robotik, nanotech och syntetisk biologi, men det är även här du ofta hör om nya sätt att framställa eller använda grafen, böjbara bildskärmar, batterier osv.

@xPrize - konkreta tekniktävlingar och nyutvecklade produkter, som Kurzweil fast lite närmare vardagen

@JamesGRickards - en av världens främsta valutaexperter. Om du läser hans tweets får du en känsla för de pågående valutakrigen och vad de kan föra med sig

@htsfhickey - Fred Hickey, investerare med fokus på halvledare och mjukvara, men även av nödvändighet guld. han skriver extremt sällan så det kostar inget att lägga till kontot. Kanske kommer man få en perfekt varning eller tips från honom i något läge. Köp guld NU är för övrigt hans råd.

@sepinwall - recensioner av allt inom TV och film. om det här faktiskt bara är en enda människa så föreställer jag mig att han har abonnemang på all pay-TV som finns och njuter av audiovisuell underhållning all vaken tid. Frågan är dock om han njuter när han hela tiden funderar på vad hans ska skriva för snärtigt betyg.

@PeterDiamandis - en äkta renässansmänniska, med kopplingar till Singularity University, Kurzweil, XPrize mm. Häromdagen tweetade han en pedagogisk och söt video om utvecklingen för de 6 kärnteknologier som de kommande ungefär 25 åren kommer förändra världen till oigenkännlighet. Lägg till kontot och kolla upp videon. Den är bara några minuter lång, extremt pedagogisk och t.o.m lite rolig.

@NASA - fina bilder från rymden satta i sitt sammanhang

@TechCrunch - nyheter från tech- och mjukvaruvärlden

@SAI - fler nyheter från techvärlden (är det förrsten bara jag som vill använda ordet "nuheter"?)


Bara att rada upp ovanstående kan få mig att ångra mitt karriärval. Visst är det kul att vara rik och pensionär vid 42, men det hade nog varit ännu roligare att läsa kemi eller fysik på högskolan och sen börjat forska och bygga företag. Fast med min låga ambitionsnivå hade jag nog "bara" blivit lärare och nöjd om jag varje år kunde få en elev riktigt intresserad av mina ämnen. Jag hade aldrig gått den väg jag har gått om jag fick chansen at göra om samma sak och visste att det skulle gå precis så bra som det gjorde. Och utan garantierna hade jag verkligen inte gjort det. Nä, fy fan för att skriva morgonrapporter, läsa årsredovisningar, träffa bolags-VD-ar och sitta i oändliga möten i 20+ år igen och inte ens vara säker på att bli rik.

Det är emellertid inte alls försent att ändra världen. Tvärtom ser det ut som om en tillräckligt bra idé med lite lagom finansiering nuförtiden kan slå igenom globalt på 12 månader. Och nu har jag min egen start-up-finansiering.

Min pappa har f.ö. undrat de senaste 25 åren varför jag kastar bort mitt liv på något så meningslöst som aktiemarknaden. Grundorsaken var att jag var så skoltrött efter Natur att det aldrig var något alternativ att läsa något på riktigt... och då blev Handels i Stockholm defaultalternativet.

4 kommentarer:

  1. Med dina ekonomiska resurser och ditt nätverk kan du ju satsa på en "stor" idé som faktiskt förändrar någonting varaktigt och på riktigt. Typ en europeisk klon av SolarCity eller något sådant.

    SvaraRadera
  2. om du vill ha en riktigt filantropisk investeringsplats inom medicin (KI) har jag ett bra förslag. oklart med ekonomisk avkastning, dock. maila lyftapajobbet@gmail.com om du är intresserad.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte hur du kan beskriva dig med 'låg ambitionsnivå'. Jag läste inlägget om hur många timmar du loggat genom åren och kan inte på något sätt se hur de matchar en låg ambitionsnivå och ointresse för de dagliga sysslorna. Hur hänger det ihop?

    Positivt att du ser vägar framåt till ett mer innehållsrikt yrkesliv. Några fokusområden för start up?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår om det låter konstigt. Vad jag menar är att jag inte tänkte efter, att jag inte hade något mål, inte "lade manken till" för att jag strävade efter något. Jag bara arbetade automatiskt, som ett djur eller en robot. Jag hade ingen ambition, utan gjorde helt enkelt bara mitt bästa för min arbetsgivare - och eftersom arbetsuppgifterna aldrig tog slut arbetade jag i stort sett all vaken tid.

      Jag är fortfarande ambitionslös och egentligen även ganska lat. Om jag ville bli något eller ville ackumulera pengar eller ville köpa bilar, båtar, byggnader så skulle jag förstås fortsätta som hedgefondpartner, men jag vill bara rå om mig själv och min tid, vilket jag egentligen alltid velat.

      Jag försökte aldrig åstadkomma något i gymnasiet eller på Handels eller i mitt yrkesliv. Jag bara "gjorde" och råkade dessutom vara skärpt nog för att få höga betyg och hade lagom tur och skicklighet och hamnade i rätt sällskap för att bli framgångsrik. Det här var inte saker jag strävade efter eller kämpade för att uppnå. De bara "blev" och nu när de har blivit har de gett mig möjligheten att ge efter för min naturligt lättjefulla personlighet.

      Start-up, om det öht blir något, kan bli inom vilket område som helst: mjukvaruappar, salladsbar, ...

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE