måndag 19 maj 2014

Öppnar sinnet lite för CrossFit och Soylent

1. Mysigt inslag om varför man inte behöver hata CrossFit (det är ändå inget för mig, men det hindrar inte att det kan vara bra för andra)

2. Nyanserat om varför Soylent kan ha en plats i tillvaron (det är inget för mig, men kan ändå vara bra för andra)

-Stop hating

*********************************************
Carl Paoli om CrossFit

Om man inte ser CF som den enda träningsformen, precis som man inte ska se t.ex. styrkelyft, höjdhopp eller slägga som den enda träningsformen, så kan man släppa hatet mot kipping pull-ups, grunda air squats och krumma burpees som aldrig lättar från marken och armhävningen är en variant av "masken". Även den sämsta crossfitutövare kommer i bättre form, blir snabbare, smidigare och starkare än utan träning alls.


David på Raptitude om Soylent

(I korthet säger han att det kan vara bekvämt att ibland byta ut ett mål mat eller flera mot en snabb drink Soylent även om vi idag inte säkert kan säga att den är ett fullvärdigt alternativ till "riktig mat")

Trying to balance nutrition with the gratifying element of eating may have never been a problem for you, but it has been for me and probably hundreds of millions of others, even if they’ve never thought of it that way.

This is the main reason why I’m so interested to experiment with Soylent. I like the idea of separating the occasions when I eat for pleasure from the occasions when I eat for nourishment. I don’t need to be entertained by my food every time I eat, and I suspect it’s healthier not to be.

The option of a simple, balanced, culinarily uninteresting staple — that isn’t relied on as a source of entertainment, or an emotional refuge — could reduce or eliminate a lot of the troubles many of us have with food. If most of my meals were just utilitarian refuellings, then the times that I eat normal food, I could make it all about the social and sensory pleasures, without ever courting the gratification/nutrition tightrope at all.
There’s also the simple factor of time saved. Occasional breaks from activity are probably healthy, but I don’t always want to spend them chopping, frying, baking or eating something. I spend a couple hours a day on food currently, and over a lifetime that constitutes years that I might have found a better use for.

Personligen tycker jag att mat är för gott för att rationalisera bort, men ibland skulle jag hellre ta en väl sammansatt näringsdrink än "tvingas" välja mellan svält och kebab eller godis. De situationerna är dock extremt få och går ganska lätt att undvika.


För övrigt: löpning är inte heller något för mig. Ändå sprang jag 9 km igår (andra löprundan i år)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE