onsdag 7 maj 2014

Python och portugisiska

Internet är så himla bra för oss som planerar tidig pensionering. Det finns förstås en massa tillbakalutad förströelse, men framför allt finns möjlighet till lärande och input.

Min personliga utveckling hittills idag:

Python progress, day 3:



Och jag har förstås sett till att ta mig några steg framåt idag i portugisiska och franska också.

Level 3 i portugisiska:



Jobbmässigt har jag skrivit klart och fått månadskommentaren godkänd samt kollat lite diverse compliancetjafs (Hedge Funds Standards Board-krav mm)

Dessutom har jag tänkt ett extra varv på min idé om en tidsparadoxbok (fiction) som eventuellt första verk efter pensionen signerat Stor och Grofv.

Jag gillar även Einhorns sågning av Bernanke (från Zero Hedge):

"I got to ask [Bernanke] all these questions that had been on my mind for a very long period of time, right? And then on the other side, it was like sort of frightening because the answers weren’t any better than I thought that they might be."

Fysiskt fortsätter läkningen av låret, idag skuttade jag uppför trapporna till kontoret för första gången sedan skadan. Jag gick också helt normalt på morgonen, nästan utan en tanke på att jag skulle kunna råka hamna i en felaktig position med hamstringen. Det värsta är att jag funderar på om jag håller för marklyft på 100+ redan imorgon...


Såklart kollar jag lite Starrett idag också och igår testade jag några av övningarna både på kontoret, på gymmet och hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE