onsdag 21 maj 2014

Säljer Lambon

Idag sålde jag min Lamborghinicab (en Gallardo Spyder, gul). Det blev en precis så dålig affär som bilaffärer alltid blir. Om jag hade haft minsta glädje av den skulle jag inte ha sålt den för priset är riktigt ynkligt. Men eftersom jag inte gillar att köra och i dagsläget inte ens har garage är det bara skönt att slippa den.

Grattis till köparen som för 675 000 får en bil i toppskick med alla väsentliga detaljer nyrenoverade eller bytta (tex däck med 0 mil, ny NAV, ny koppling, rekondad inuti och utanpå, totalt 3000 mil, svensksåld, 2 ägare). Lite sorgligt känns det, men samtidigt vet jag att jag aldrig kör och aldrig längtar efter att köra. Jag var nog bara lite förtjust i idén att äga en Lamborghini cab. Att köra på bana gjorde jag mig trött på med min Porsche respektive Ferrari tiden 2000-2008. Med Lambon blev det aldrig riktigt lika kul, bara flashigt. men att dra 300+ rakt mot spenaten på Sviestad var i alla fall lite kittlande.

Jag gör 700k i förlust på bilen samt 65k i provision och 500k i omkostnader (försäkring, garage, reparationer, byten, service, bensin...) så totalt 1 265 000 kr för att ha bilen i 6 år, eller 210k /år - säg 35 000 jämnt per sommarmånad oavsett om den rullade eller inte. Jag körde totalt 1317 mil à 960kr/mil, avrundat ca 1000 kr/mil. Då vet man att bensinpriset knappast är en fråga för en lamboägare...

Allt ovan med brasklappen att jag tvingades beställa nytt regbevis eftersom det gamla kommit bort under vintern och att fördröjningen kan få köparen att försvinna.


Här är den
 
 
Jag i 300+ km/h:
 
 
Hos farsan i Skåne
 
 
Nedanför lägenheten innan jag flyttade från Birkagatan
 
 

1 kommentar:

  1. med såna finanskillar behövs väl inga suckers? :)
    lh

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE