fredag 30 maj 2014

Snälla, lämna en kommentar; jag vill ha feedback

Kan inte du, ja, just DU, lämna en kommentar till det här blogginlägget? Snälla. Kommentaren kan vara hur kort som helst, bara en enda bokstav om du tycker att det är allt du har lust med. "x". Eller "Man/42 år/Letar träningsinspiration/Läser bloggen regelbundet"

Annars får du gärna skriva:
  • Din ålder
  • Man eller kvinna
  • Varför du är här och läser (det räcker med ett enda ord, men du går gärna vara mer utförlig): Träning? Finans? Allmänt surfande? Annat? Är du här Ofta, Regelbundet eller kanske t.o.m. för Första gången?

Du behöver inte författa en text utan enstaka ord räcker gott och väl för att jag ska uppskatta din ansträngning. Så här kan det se ut:

M/42/Träning/Ofta

Om jag får fler än tre kommentarer blir jag glad. Om du skriver en hel mening blir jag extra glad. Om du önskar något eller har konstruktiv kritik (lägg till, ta bort, skriv mer om, skriv kortare, sluta skriv träningsdagbok, publicera inga javascriptkoder...) så blir jag väldigt glad. Är det något särskilt inlägg du har uppskattat eller ogillat extra mycket?

PS: X-men igår var riktigt bra, så bra att jag nästan glömde bort att jag hade de där förbannade 3D-glasögonen på mig.

PPS: Idag är jag hemma på en klämdag för första gången i mitt liv. Jag kommer ändå gå in till kontoret vid kl 12, för idag är det massage (varannan fredag). Dessutom är alla andra upptagna kl 12-13 så jag får rycka in och ta hela första timmen...

33 kommentarer:

  1. Kvinna, 26 år.
    Är här för att lära mig någonting. Gillar när du blandar personligt (allt från biofilmer till personliga reflektioner) med träning. Gillar inte för mycket börssnack.

    SvaraRadera
  2. Har följt din andra blogg i flera år. Tyckte det var synd att du där skrev så sällan på slutet. Visste inte om att du hade denna blogg förän du nämnde denna blogg i den andra bloggen. Är mest intresserad av finans men har även precis börjat träna så denna blogg kommer jag fortsätta läsa :)
    M 37

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kommer bli mer finans här än förr

      Radera
  3. M 27

    Mest intresserad av lifehacking och att följa dina nya hobbies

    På andra plats finans och träning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju du som styrt innehållet i år... *knyter näven i fickan*

      Radera
  4. Man strax 50. Är en återfalls tränande��, tävlade och tränade i styrkelyft på 80-90 talet.
    Följer din blogg regelbundet, jag finner den inspirerande.
    Är nyfiken på dina träningsupplägg. Jag har oxå testat och utövar periodisk fasta, ca ett år nu. Starkare och mer slimmad, pf funkar perfekt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så nöjd att jag till slut tog till mig av budskapet från Leangains och började med pf. Det är ett fantastiskt verktyg, helt i mina anda att leta efter genvägar i livet. Jag är så grundläggande lättjefull att jag måste ha hjälp av sånt som pf för att komma någon vart.

      Radera
  5. Lika nöjd som alltid!

    / Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är alltid lika glad över dina tillrop

      Radera
  6. M 33 Programmerare, egen företagare.

    Hittade bloggen 2011, sedan dess har jag läst regelbundet med undantag för något halvår efter Google readers nedläggning. Kom för träningen, men är väldigt intresserad av din syn på börs och ekonomi också. Samt dom personliga reflektionerna speciellt från den värld som jag aldrig själv kommer att uppleva, finansvärlden och att vara ekonomiskt oberoende.

    En kommentar högre upp nämner en annan blogg av dig, var finns den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. LoK: Det var en renodlad finansblogg som numera är död. Alla inlägg där är gamla och inte längre relevanta. Där skrev jag bara om ekonomi och börs, men slutade uppdatera för ungefär ett år sedan. På slutet skrev jag alltmer sällan. Den hette http://frianyheter.blogspot.se/

      Radera
    2. Efter kommentarerna här, och förhoppningsvis flera i framtiden, så kan du räkna med fler personliga reflektioner om allt möjligt från musik till teknologi och finans... och träning förstås...

      Radera
  7. Man, 28, Finland.
    Snart färdig från handelshögskola, intresserad av ekonomi i allmänhet och finans i synnerhet. Slukar information om allt från träning till kvantfysik. Programmerar lite när jag har tid. Lever efter "En sund själ i en sund kropp". Gillar att du skriver om varierande saker, på ett bra och tydligt sätt, vilket inte är så självklart i dagens värld. Tycker också om din attityd till ny kunskap och personlig utveckling. Kikar in i princip varje dag. I stort tycker jag att du gör ett bra jobb här, fortsätt skriva om aktuella saker, stora som små. Skulle man få komma med en självisk önskning, så vore det trevligt med ett inlägg med lite tips för en ekonomistuderande (eller annars finansintresserade...) på väg ut i karriären, om t.ex. någon litteratur, speciell kunskap, mentor eller bara annars något som du själv tycker gett dig något genom åren. Efterlyser ingen vägbeskrivning till Wall Street, utan lite tankar från dig som varit med i matchen en tid. Gillar när du länkar till intressanta källor annars. :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Man 50 år
    Läser med intresse både dina inlägg om finans, träning och i största allmänhet! Har själv kört största delen av mitt liv på gym eller i kampsportslokalen men de sista 10 åren tenderat att väga över åt triathlon/uthålligssporter!

    Biffen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om jag också lockas in i triathlonvärlden någon gång. Jag har små små embryon av uthållighetssport i mig. Det närmaste jag faktiskt har kommit är dock en spontan halvmara efter jobbet en fredag samt bergsbestigningen av Aconcagua 1995/96 som bla innebar 5 mils vandring uppför med 60kg packning i en het dalgång utan upptrampad stig - och det var bara för att ta sig till första lägret, inte ens baslägret. Kul att du läser!

      Radera
  9. Känner dig från förr, skoltiden, och hamnade här av en slump. 25 år sedan men fortfarande känns vissa drag igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Från Rudbeckianska?

      Radera
    2. Ja Rudbeck, samma klass till och med

      Radera
  10. Har läst din finansblogg tidigare som jag uppskattade för intressanta perspektiv. Kände inte till den här bloggen förrän du hänvisade till den i förra veckan.

    Inte så intresserad av träningsinläggen, givetvis mer inne på finanstexterna, men också andra grejer. Har blivit fascinerad av hur din speciella personlighet tar sig uttryck i rapporteringen från finansbranschen och ditt vardagsliv.

    Med tanke på din avmätta hållning till ditt yrke och bransch (åtminstone som jag uppfattar det..) undrar jag om du ibland ångrar att du inte använde din intellektuella begåvning till något mer konkret värdeskapande? Alltså inte för den egna ekonomin (för det har ju uppenbart gått bra), men något som ger ett realt samhällsvärde, som tex forskning/utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kort: Jag ångrar mig. Mer om detta i senaste inlägget just nu (lördag kl 19 ca). Kul för mig om du hänger kvar trots att finansinläggen blir utspädda av så mycket annat här

      Radera
  11. Makrillmannen31 maj 2014 08:22

    Man, 42
    Besöker din blogg varje dag numera, efter att du utökat innehållet till mer än träning.

    Har ägnat mig åt "lifehacking" i några år och plötsligt hittar man likasinnade på nätet. Är mycket road av träningsoptimering och har på två år nått hyfsade resultat på tre pass a 45 min i veckan (176cm,78kg, marklyft 3x180, knäböj 3x142, bänk 1x100) så dina reflektioner om mat och träning är alltid inspirerande och tankeväckande.

    Eftersom jag själv planerar för en inte alltför avlägsen pensionering är dina reflektioner kring marknaden och den rådande värderingen på börsen mycket intressanta. Ska snart sälja allt och köpa några guldtackor, bara lite upp till...

    Och så var det där med kosten. Makrill, en burk varje dag till lunch, i sex år nu med mycket intressanta fysiologiska resultat. Huvudsakligen för att kunna frossa på övrig tid.

    Kul att inte vara ensam, fortsätt att skriva!






    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymma resultat och kul att höra att du gör det på 3x45 min /vecka. Jag tycker att det är så tröttsamt att höra om andra bloggares dubbla pass varje dag i veckan, kombinerat med en diet som får mig att vilja skjuta mig själv. Jag önskar att jag någon gång kommer i närheten av dina resultat i mark och böj.

      Extra kul att höra om en makrillbroder. Jag åt 2-3 burkar makrill per dag i många år under perioden 1997-2010, men kom ifrån det när jag flyttade. Jag ersatte fisken med Omega3-olja kan man säga, men bara jag skriver om det nu kan jag känna lyckokänslorna en burk makrill kunde ge.

      Radera
  12. M 39 Sthlm

    Har följt din blogg dagligen i ett halvår nu, läser allt med undantag för ovan nämnda javakod möjligen.

    Följer träningsupplägg ganska likt ditt, hämtar info och inspiration från SoG samt Stryrkelabbet. Resultat strax efter dina, jagar! ;-)

    Helst av allt skulle jag vilja läsa om din uppfattning av prisutvecking på bostadsmarknad på kort och lite längre sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du går om mig. Det kanske kommer funderingar om bostadspriser, men lita på mig när jag säger att andra har bättre koll.

      Radera
  13. M 27 tränar hyffsat ofta..

    Kommer inte ihåg hur jag hittade din blogg men det var nog ungefär 2 år sedan. Det jag direkt fastnade för är att du skriver om träning och livet på ett helt annat sätt än andra bloggare. Exempelvis så älskar jag att läsa att du ibland är så bakis så att du nästan börjar spyr eller att du åt glass och en bulle på lunchen. Blir så mycket lättare att relatera till än alla de andra bloggarna som på sin höjd unnar sig en extra proteindrink en lördag kväll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrattar. Ja, jag är inte så ortodox när det gäller mat och sprit. Det mesta går ändå rätt ut i biceps om man tränar regelbundet tycker jag. Häromdagen åt t.ex. min flickvän endast 4 kokosbollar och 3 kanelbullar till middag - och hon har 8 SM-medaljer i karate och boxning och har nyligen slutat styrketräna eftersom hon byggde för mycket muskler :).

      Radera
    2. ...för mycket muskler för thaiboxningen vill säga

      Radera
  14. M32 gbg
    Intressanta ämnen och originella tankar/ infallsvinklar . Maximera nyttan/ utväxlingen av insats är både underhållande och användbart.

    SvaraRadera
  15. M28, började köra starting strength för ett år sen, försöker lära mig mer om träning och hur man bygger upp styrka. läser här, på styrkelabbet och rippetoes bok såklart. kul att läsa hur du resonerar kring träning. metoderna, mottona, principerna etc

    SvaraRadera
  16. M 19 år. Säljare
    Hitta hit av en ren slump, tror det var efter jag googlat "periodisk fasta". Tränar själv regelbundet och har börjat läsa mycket kring träning, investering, entreprenörskap osv. Kört periodisk fasta en ganska lång efter att läst mycket utav Berkhan och älskar det! Testade också på din lite mer avslappnade stil mot mat och det gick inte jättebra för mig :D Favorit inlägg: Helt klart dina mini-biografier, uppväxt, handelshögskolan, jobb osv. Genvägar var också en oerhört underhållande och lärorik läsning. Mer sådant!
    Diggar din lite smått rebelliska karaktär och hur du har lyckats trots diverse motgångar. Släng in lite fler bilder vetja. Simpla vardags-rutinbilder. Käk, träningsform osv.

    Simma lugnt/ Emil

    SvaraRadera
  17. M 30 Norge bosatt i Stockholm.

    Leste en artikkel om din norske kollega i DN. Da jeg flyttet til Stockholm googlet jeg rundt på fondet og forvalterene. Fant bloggen din via en kommentar på jernfysik for ca 12mnd siden. Inngår nå som en av få blogger jeg leser regelmessing. Setter mest pris på life hacking, treningreflektioner og finans. Har selv blitt inspirert til å kjøre 16/8, dra ned på lange joggeturer og heller kjøre litt pull ups og knebøj.

    Hvis jeg har förstått rett er det populärt etter en vellykket karriere å fungere som mentor for yngre krefter som forsöker å finne en vei inn i finans. Nå er jo du vesentilg yngre enn hva en gjennomsnitts pensionärer er, men hvis du har tid til en öl så ville jeg värt takknemlig for muligheten til å få inspirasjon og idéer fra en insider.

    Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag ska svara, men betänk tills dess att jag inte gillar finansmarknaden och heller inte tror att jag har något att bidra med.

      Radera
    2. Hej, jag har funderat och kommit fram till att jag föredrar att vara virtuell tills vidare, så vi får skjuta upp ölen på obestämd tid. Jag hoppas jag kan inspirera via bloggen istället, så ställ gärna frågor i kommentarsfältet om du vill.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE