tisdag 20 maj 2014

Totalt mördad vänster vad

Dagens disciplin var att jag mentalt klarade av att hoppa över marklyft för att inte dra upp skadan i vänster hamstring. Det är väldigt svårt att bryta en vana, men jag lyckades. Våga vila.

Löpband 5 min 10-15 km/h. Det här satt långt inne, för jag tog mig knappt ut till köket i morse för min dagliga proteinshot (1/2 dl Whey 80, med vatten). Promenaden till jobbet var inte heller rolig, för att inte tala om varje gång jag reste mig från stolen för att hämta vatten, kaffe eller lunch eller gå till gymmet. Min högra vad tog verkligen mycket stryk i söndags och kulmen var tydligen inte igår utan idag. Jag kände även av lite värk i vänster hamstring (skadan) och tror att det var följande som hände i söndags. Kroppen försökte undermedvetet skydda vänster hamstring och sprang därför med tyngden mer på höger ben. I mina barfotaskor springer jag på tårna och det är jobbigt nog för vaderna över en kuperad mil när jag inte är löpvan. Nu fick högern ta mer än vänstern och det räckte för att knäcka den.

Knäböj: 20x10, 60x6, 80x5, 90x5, 100x5, 110x5, 120x3 (det kändes lätt och bra och jag var stark och stabil till och med rep nr 2 i sista setet, sen plötsligt blev tredje reppen tung och svår - nåja, jag skadade mig i alla fall inte)

OH-press: 20x10, 40x10, 55x10, 55x4 (?!), 40x13, 40x7 (?!) - väldigt ojämnt idag och nu börjar jag bli trött på att sitta fast på 55kg i toppsetet. Samtidigt vill jag inte köra så tungt att det bara blir en 7:a i första setet för då händer det lätt att det bara blir en femma och sen är andra setet nästan helt meningslöst.

Chins, viktade 5kg: 10, 6, 6 (jag testar att köra med lite vikt för första gången på flera år, det borde vara ett bra sätt att bryta platån jag stått stilla på så länge nu)

Mage: 15,10,25

Benspark: 20x5, 40x5, 60x5, 80x5, 90x5, 100x5, 110x5 (få men tunga reps - ett sätt att vila, men samtidigt toppa styrkeformen på; det borde göra mig redo för årstestet hos dr O Morales för min kosbandsoperation)

Lårcurl: 10x10, 20x5, 30x5, 40x5, 50x5, 55x5, 60x5, 65x5 (samma princip som i leg extensions, toppar formen med få men tunga reps, både vilar och styrkekonserverar på samma gång)

Rörlighet 15-20 minuter, varav 5 minuter split: olika squats, axelövningar (morpheusbrygga, rev superman mm)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE