torsdag 22 maj 2014

Tyngre mark utan skada

Jag steppade upp marken till 150kg idag utan att känna av hamstringskadan. Kanske anade jag något i andra setets fjärde rep på 150, men det kan vara hjärnspöken också nu när jag har fokus på området. Det i sig kan säkert vara farligt så jag måste lära mig att sluta med det. Problemet är bara att senast jag gjorde det slet jag upp skadan i femte setet femmor på 150 för några veckor sedan.

I löpningen känns det iaf absolut ingenting och på den tunga rehaben efter ordinarie pass gjorde sig skadan inte heller påmind. Bra. Lovande.

Uppvärmning: 5 min löpband, 10-16 km/h (vaden är bättre också, även om jag fortfarande stapplar lite)
Marklyft: 60x10, 100x5, 120x5, 140x5, 150x4,4,4 (bra besked om skadan)
Biceps (extra fokus på the rep, efter att ha läst om Ove Rytters träningstips i länkarna till höger): 50x5, 45x7, 40x8, 35x10, 30x8
Dips, viktade med 11kg (första viktningen på flera år): 15, 9, 4
Mage: 20,10,10 fällknivar direkt på golvet som vanligt

Rehab
Lårcurl: 20x10, 40x10, 50x5, 60x5, 65x5 (tungt och få, bara för att toppa styrkan till årstestet)
Benspark: 20x5, 40x5, 60x5, 80x5, 90x5, 100x5, 110x5 (tungt och få)
Rörlighet: 10 minuter squat, höft, axlar (dessutom körde jag 15 minuter på kontoret på eftermiddagen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE