tisdag 27 maj 2014

Våga vila!

Lite bättre knäböj igen, kanske tack vare rörlighetsövningarna. Jag testar lite viktade chins och dips den här perioden. Jag hoppas att det ger något, om inte annat så känns det lite nytt och fräscht.
Jag kör få och tunga rehabövningar för benen inför årstestet av operationen som bör ske vilken dag som helst nu; ett klassiskt sätt att både vila muskeln och stimulera den samtidigt.
 
Jag hoppade över marklyft idag och kommer nog gå ner på 2x i veckan från 3x. Just nu är jag ju på återhämtning från en konkret skada men jag tror helt enkelt att min kropp inte kan tillgodogöra sig tre pass mark i veckan i längden. Våga vila!
 
Löpband: 5 min, 10-17 km/h (vaden smärtar fortfarande efter löprundan för 10 dagar sen, så går det om man aldrig springer och sen gör det i barfotaskor)
Knäböj 20*10, 60*5, 80*5, 100*5, 120*3,3,3 (tre st treor på 120 är bättre än bara en som det blivit de senaste gångerna)
OH-press: 20*10,40*10,55*10,55*6, 40*14-, 40*7 (nu börjar 40 bli för lätt som avslutningsset, men 55 är fortfarande på gränsen till för tungt som toppset. Press är verkligen min akilleshäl och då gjorde jag ändå sjuor på 65kg för flera år sen då jag fokuserade på 5-7 reps)
Chins (11kg vikt): 8, 5, 7 (sista setet utan vikt)
Mage: 15, 10, 25
Lårcurl: 10*10,20*10,30*10,40*5,50*5,60*5 (tungt och få toppar styrkeformen)
Benspark: 20*10, 40*10, 60*10, 80*5, 100*5, 120*5, 100*8, 80*10 (tungt och få)

3 kommentarer:

  1. Det är inte många bloggar jag fastnat för genom åren, men för en tid sedan snubblade jag in på din sida och märkte att du verkar vara intresserad av precis samma områden som mig och lever efter ungefär samma devis. En 15 år äldre kopia av mig och något mera välbergad. Kul! Jag kommer från Finland så nu kan du titulera dig "internationell bloggare" också. Väl mött och lycka till med träningen nu!

    SvaraRadera
  2. KUL! Tack för kommentaren. Hoppas jag fortsätter att skriva saker som intresserar dig. Tipsa en kompis också så dubblar jag min internationella krets :)

    SvaraRadera
  3. Javisst, fortsätt du att leverera kvalitetsläsning, så lovar jag att ta hand om ambassadörsposten i grannlandet :)

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE