måndag 30 juni 2014

Bänkpress 4x2x120kg. Ha! Där fick alla haters som tycker att jag super för mycket

Alltså, nu kanske jag också tycker att det blir lite väl mycket på slutet av kvällen ibland, men just där och då känns det faktiskt som helt rätt beslut. Jodå, jag tänker aktivt på det och tar ändå den vägen :)

Jag avslutade lördagnatten vid 5-tiden efter att ha smugit omking i ett helt tomt Almedalen. Jag gick upp kl 09:58 på söndag för att hinna ta en kaffe till frukost innan buffén stängde. Sen träffade jag Rickard för en spontan picknick vid 12-13-tiden. Jag drack två öl och lite mousserande vin  (Rotariprosecco) till charkplocket innan Rickad skulle med färjan. Då, ca kvart i två greppade jag bagaget i ena handen och Rotarin i den andra och promenerade de 10-15 minuter det tar att gå in från färjeterminalen till Almedalen.

Det regnade rejält, men jag såg det som att det inte fanns något val och att jag därför lika gärna kunde bli blöt. Blicken gled över naturen och intill trottoaren lade jag märke till en skog av stora vilda rabarber. "Vad är det för skillnad på de här och de man äter", tänkte jag. "Är det så här rabarberna var på stenåldern, precis som att uråldriga bananer, morötter och annat inte skulle vara människodugligt idag". "De är verkligen jättestora och kraftiga. Tätt står de också; det är nog helt torrt under rabarbern. Undrar varför den vill ha det så? Jag vill ju ha det torrt, men vill inte rabarbern ha vatten till rötterna?". Då slog det mig mellan klunkarna av Rotarin: "Jag tar en rabarber som paraply. Det borde funka lite i alla fall".

Sagt och gjort och snart märkte jag två saker: 1) Det funkade över all förväntan. Jag blev inte blöt. Den naturliga lutningen på bladet fick vattnet att rinna undan från både arm och kropp och 2) Alla jag mötte log, skrattade, kom med glada tillrop, gjorde handsignaler (mest tummen upp), bilar tutade, föräldrar uppmärksammade sina barn på mig och många kom fram och frågade om de fick fotografera mig.

Inne i själva Almedalen valsade jag runt bland allt folk för att se om jag kände någon. Jag kontaktade även de mest uppenbara på Facebook, men hade ingen tur just närmaste halvtimmen. På vägen in och ganska snart efter ankomsten till Almedalen avslutade jag proseccoflaskan och hade därmed spätt på nattens alkoholintag signifikant. Det blev alltså bara en paus på ca 7-8 timmar och sedan snabbt 6-7 enheter till. En sådan dag blir jag dock inte berusad, bara lite förvirrad och trög.

Klockan 14:30 tänkte jag att jag skulle kolla exakt när mitt flyg gick egentligen. Jag hade för mig att det var 16:45 men var inte helt säker. Jag hade heller ingen förberedd plan för att ta mig ut; inga taxinummer, ingen flygbusstabell. Medan folk kom fram för att fotografera och prata lite kollade jag min kalender och insåg att flyget skulle gå 15:25, dvs om 55 minuter. Det var nästan så jag gav upp direkt och stannade några timmar till, men precis som under bänkpressen så finns ofta en växel till, en "kick" som får mig att vilja nå i mål.

Precis när jag ökar tempot från snigel till räv för att hinna till flyget måste TV4 ha filmat "rabarbermannen", för jag har något jagat i blicken och en målmedvetenhet i steget i nyhetsklippet. Och det hade jag inte sörre delen av dagen. Vad jag gör just då är att stega snabbt ut mot Kallis för att se om det står några strötaxis där. Det gjorde det inte och inte vid Hamnplan 5 heller. Jag fortsatte upp i Visby medan jag ringde några taxinummer jag googlade fram. Det var minst 30 minuters väntetid så jag siktade på Österport istället; jag ökade steglängd och frekvens ytterligare, fällde kroppen lite framåt, drog rullväskan i bra tempo och höll stadigt i mitt rabarberparaply. När jag gick förbi restaurangerna på väg upp genom stan ackompagnerades jag av gruppapplåder och rop från hela uteplatser, men vid det laget hade jag bara ett mål och det var inte publikfrieri.

Det fanns inga taxibilar vid Österport heller, men det stod lite folk vid flygbusshållplatsen. Med fantastisk flax kom bussen efter bara några minuter och ca 14:48 satt jag på bussen och väntade på avgång. 14:59 checkade jag in och 15:01 var jag vid gaten och därmed i riktigt god tid istället för hopplöst sen. Flyget visade sig bli lite sent, men 16:10 landade jag på Bromma bara 100 minuter efter att jag full och vilsen filmades med ett rabarberparaply i Almedalen och inte ens visste om när flyget skulle gå.

Inatt blev sömnen speciell. Ögonen sved och jag förstod knappt vad jag läste när jag skulle ta lite Monte-Cristo innan jag släckte. Det kändes nästan som om jag legat vaken hela natten och jag var lite darrig och bakis, "andra dagen"-bakis kallar jag det för. Dagen på kontoret löpte ändå på bra och jag stod dessutom upp halva dagen. Till slut kom även mina flaskor special edition Vieilles Vignes 2005 från Hatt et Söner; Det finns bara totalt 1000 tillverkade flaskor av den specialaren på druvor från gamla stockar hos HES. Och det blir aldrig några fler sa ägaren Kristofer till mig idag när jag hämtade dem.

Som alla förstår vid det här laget har jag gjort allt för att måla upp vilket ärkefyllo jag varit fredag-söndag. Vaken till 5 varje dag, alkohol till frukost och begränsat med sömn. Hur gick då dagens styrkepass när jag till slut släpade mig dit på trötta ben?

Jo, det gick bra. Över förväntan. Lika bra som rabarberparaplyt:

Uppvärmning: 5 minuter 10-17 km/h
Bänkpress: 20x20, 50x10, 70x5, 90x5, 110x2, 120x2-,2,2-,2, 110x5, 100x8 (just det, jag gjorde 4 set tvåor på 120kg. Visserligen missade jag första och tredje set pga att jag slog i nedre stoppen och kom snett, men jag visade i set två och fyra att bara ja fick vara ifred kunde jag göra tvåorna)
Skivstångsrodd: 20x10, 50x10, 80x5, 100x5, 100x5, 80x12,9,9 (tungt)
Biceps: 20,30,35,30,25,20 (30 sek vila, fokus på pump)

Och nu är jag fräsch igen. Så säger de att alkohol är dåligt...

1 kommentar:

  1. Haha, detta är ju grymt! Man måste kan ta och börja dricka mer aktivt helt enkelt.. Keep it up.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE