tisdag 3 juni 2014

Bli bra nog för att bli bättre

Veckans bloggar:

"Barking" tipsar om hur man blir mer produktiv med visdom från Tim Ferriss. Jag håller egentligen inte på med sånt här, men jag känner igen en del lärdomar från tiden då jag faktiskt jobbade. En del av sakerna gör jag faktiskt nog klokt i att hålla kvar när jag slutar gå till kontoret och har 100% fritid.

  1. Manage Your Mood
  2. Don’t Check Email in The Morning
  3. Before You Try To Do It Faster, Ask Whether It Should Be Done At All
  4. Focus Is Nothing More Than Eliminating Distractions
  5. Have A Personal System
  6. Define Your Goals The Night Before
Det bästa sättet för mig att få saker gjorda är att helt enkelt bara göra dem automatiskt. Det kan emellertid krävas att jag bestämmer mig i förväg för att sakerna inte får ifrågasättas. Detta gäller särskilt att gå upp på morgonen. Om jag inte vet att jag ska gå upp när jag vaknar, om jag inte vet varför och att jag har något jag vill eller ”ska” göra, så kan jag lätt ligga kvar timme efter timme och sjunka allt djupare in i apati. Nuförtiden händer det här egentligen aldrig, men när jag var yngre kunde jag ligga i sängen till långt in på eftermiddagen om jag inte hade något konkret att göra.

Om jag däremot bara hoppar ur sängen när jag vaknar och går direkt på en uppgift så inte bara känns allt mycket enklare, jag blir lyckligare också. Tanken ”har jag egentligen något jag ska göra just nu på morgonen?” är den giftigaste fienden jag har. Tvärtom ska jag tänka ”OK, vaken. Upp, raka mig, ta en kaffe och sen har jag massa tid att göra saker – ska bli kul att se vilka”. Numera sker det automatiskt om ingen fysiskt tvingar kvar mig i sängen. Är det soligt vill jag snabbt ut på balkongen för att läsa i solskenet. Regnar det vill jag utnyttja läget för att fixa grejer hemma som annars skjuts upp eftersom jag är en patologisk soldyrkare.

Barking och Tim Ferriss tipsar om just att komma i rätt stämning första timmen, undvika att stressas av andras agendor, av e-mailfrågor, undvika att hamna i ”reaktion”, vilket kan vara ett tillstånd som dröjer kvar hela dagen, och istället 1. Vara lugn och i kontroll 2. Utföra dina egna topprioriterade uppgifter som du företrädesvis definierade dagen innan 3. Stryk alla uppgifter som inte passar i 80/20-tänket. Gör inte allt snabbt, slarvigt och fel. Gör bara rätt saker rätt så uppnår du minst lika mycket och på kortare tid. Lägg gärna tid på att sålla bort uppgifter, hellre än att försöka göra allting lite snabbare, lite slarvigare. Ett sätt kan vara att skjuta upp mindre viktiga saker genom att skriva en nedprioriterad to-do-lista. Med lite tur slänger du sen den lappen om några veckor när uppgifterna visade sig vara onödiga.
 
Danger & Alpha påminner om att fokusera på nuet när du försöker fånga en persons intresse, inte hela tiden fundera på nästa steg.
 
Altucher minimerar 80/20-principen till 64/4 (vilket jag gärna ställer upp på och tidigare har kallat för 75/5, dvs fokusera på de 5% som ger 75% av resultatet) och 10000-timmarsprincipen till 100 timmar (vilket Josh Kaufman, t.ex. här och här, tidigare har dragit ned till 20 timmars effektivt övande för att bli tillräckligt bra på något nytt och inspirerade mig till att börja plugga portugisiska och JavaScript).
 
Det här baseras förstås på samma princip som ovan om att göra rätt saker rätt, men tål att upprepas. Du behöver inte bli bäst på allt, eller ens något, men om du blir bra nog för att bli självlärande inom en massa olika områden så ökar chanserna att du hittar något som verkligen fångar dig och som kanske faktiskt kan göra dig bäst eller lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE