måndag 23 juni 2014

Glöm inte att stretcha

Alla över 40 behöver ta tag i den långsamma kontorsdöden och åtminstone en gång i veckan stretcha höften genom att dels sitta i djup squat några minuter, dels sträcka ut höftböjarna med "soffstretchen" (vilken kan göras på golvet mot en vägg eller varför inte i TV-soffan).

Som överkurs eller omväxling kan man även passa på att öka rörligheten i axlarna genom att lägga underarmarna på tvären bakom ryggen och liggandes på golvet pressa ned armarna med kroppsvikten medan man försöker hålla kvar axlarna i golvet.

Squat, soffa och Morpheus. Några minuter vardera. Minst en gång i veckan, dvs ungefär som tandtråd och underhåll av hälsprickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE