tisdag 10 juni 2014

Har du kommit närmare dina mål idag?

-Vad har du lärt dig idag?

Jag hatade att få den frågan när jag kom hem från skolan och jag ogillade den hela mitt yrkesliv när jag kom hem från ett bolagsmöte eller konferens. Jag tyckte instinktivt att lärande inte fungerade på det sättet och blev därför arg av frågan. Jag visade förstås inget utåt, utan bet bara ihop och försökte upprepa någon slags fakta som förekommit och presenterade det som en lärdom.

Jag tycker fortfarande att det är mycket svårt att sätta fingret på och kort förklara vad jag har lärt mig, någonsin, givet att det var något värt att lära sig. Dels för att det ofta handlar om bara ett litet tillskott, ett marginellt inkrement till befintlig kunskap, dels för att det tar längre tid att förklara vad man lärt sig och i vilket sammanhang än det tog att lära sig. En sista anledning är också att jag ibland inte lärt mig något alls (som jag vet om eller minns) eller för den delen är rädd att bli testad på det jag säger mig ha lärt mig. Jag kan t.ex. uppenbarligen läsa en 1000-sidorsbok på franska, men jag har ändå inte lust att få uppmaningen att säga något på franska.

Ändå frågar jag mig själv nästan varje dag vad jag har lärt mig om träning just den dagen. Idag var t.ex. planen att köra knäböj på 20,60,80,100,120,120,120 kg. Tidigare under dagen hade jag emellertid funderat på vad jag ska göra för att bryta platån på 120kg och lekt med tanken att snabbare ta mig upp till 120 och köra fem set där, t.ex. med 50,90,5x120. Spontant idag blev det istället 50,70,100,4x120 (vi kör alltid 7 set knäböj inkl uppvärmningsseten), vilket gjorde mig så förvirrad att jag trodde att jag hade ett set kvar när vi var klara.

Jag lärde mig nog inget av just det misstaget, utan storyn idag var snarare huruvida jag lärt mig något om platåbrytning eller inte. Kanske lär jag mig något av att jag hoppade över marklyft (skulle varit 140x6x2, dvs lätta tvåor med bra teknik som mest håller mig "varm" till torsdagen). Det skulle kunna vara att jag är lite mer utvilad på torsdag både fysiskt och psykiskt och liksom har större "lust" att lyfta då.

Jag tycker fortfarande inte om att få frågan, men jag ställer den gärna till mig själv. Gör det du också om du har lust. Har du tagit ett steg närmare dina mål? Vilka är dina mål? Hur ska du nå dit? Har du lärt dig något idag som underlättar resan dit eller livet i stort? Har du lärt dig vad det är du njuter av, vad som gör dig lycklig?

I min nuvarande läroprocess efter yrkeslivet testar jag allt möjligt. Just nu är det bl.a. språk och programmering, men jag har funderingar på t.ex. musik, drönarstyrning, kampsport och målning. Jag kör på 5/75-principen i startskedet, 20-timmarsprincipen om du vill. Det betyder att jag gärna testar så mycket som möjligt en ganska kort tid, tillräckligt länge för att bli självlärande och framför allt vet om jag dels har läggning för det, dels uppskattar det.

Big Bang Theory: avsnittet handlar om svårigheterna med att fixa en överraskningsfest åt Leonard som aldrig har firat sin födelsedag. Varför gör folk sånt; fixar överraskningsfester alltså? Har man inte lärt sig efter ungefär en gång eller efter att ha sett en enda film på temat att det sällan blir bra, sällan är särskilt uppskattat, tajmingen ofta suger i alla fall lite och att det blir mycket bättre om man involverar huvudobjektet från början?

Dagens styrkepass:
Jogg 5 min 10-15 km/h
Böj: 50x10, 70x5, 100x5, 120x4,3,3,3 (jagar fortfarande 5x5 och höjning till 125kg)
Press: 20x10, 40x10, 55x9, 55x4, 42.5x10, 42.5x8
Chins +12kg: 7, 5, 6 (sista setet utan vikt)
Mage: 15, 10, 20

Mat: Lunchen bestod av lever på Grodan, sedan en glass och två skinkmackor på eftermiddagen. Middagen blev lax med vildris och stark röd röra samt "efterrätt" i form av 5 knäckeskivor med mjölk för att få lite extra kolhydrater.


Efterrätt


PS: idag har jag mest lärt mig att bli förvirrad av portugisiskans prepositioner, men också lärt lite, lite om Uppsalas fastighetsmarknad där en kompis gör en del affärer.

Jag och fastighetsmagnat på kaffepaus på Biblioteksgatan

2 kommentarer:

  1. Rent spontant känns det lite märkligt att du har problem med 120kg nivån i böj med tanke på hur vältränad du ser ut och vad du tar i andra övningar. Har det påverkats av skadan som du nämnt tidigare?
    Jag har inte mycket erfarenhet av en massa olika upplägg, teorier om superset m.m. Men däremot har jag tränat hela livet och hittat en metod som gav mig mycket snabbare framsteg än alla jag känner som läste body building tidningar m.m. Om du under några veckor skulle vilja testa något nytt så kan jag rekommendera detta. Det är inte vad de flesta förespråkar men jag skulle satsa pengar på att du blir positivt överraskad:

    Varje pass är helkroppspass med samma övningar.
    Marklyft
    Benböj
    Stående press med stång
    Bänk
    Chins
    +nån favoritövning om du orkar

    Kort uppvärmning och sen 3 set 8 reps per övning. När du klarar 3x8 på en viss vikt ökar du vikten nästa pass. Nästa pass kanske blir 8,7,6 på den nya vikten. Nästa pass 8,7,7... Men i nästan varje pass bör du kunna öka i nästan varje övning. Öka med minsta möjliga varje gång (2x1,25) om du inte är säker på att klara mer.

    Eftersom det hela tiden blir tunga helkroppspass kommer de att vara slitsamma både fysiskt och psykiskt. Kör 3 pass i veckan även om du inte är helt återhämtad, men försök att åtminstone bli nästan helt återhämtad en gång i veckan. Sköter du sömn och mat rätt borde du kunna öka i princip varje pass och slippa platåer, iaf den första tiden.

    Verkar dock som du har rätt stort alkoholintag =), så jag skulle gissa att du inte kommer se några ökningar dagen efter en helkväll. Helkroppspassen kommer kräva mer av centrala nervsystemet än dom flesta andra typer av träningspass.

    Många har varit skeptiska till mitt upplägg men det är svårt att argumentera med en metod där jag kan öka varje pass, 3ggr i veckan...

    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för tipset. Jag tror inte korsbandsoperationerna har påverkat böjen. Om något så är det marklyftet som har hållits tillbaka.

      Jag gillar ditt upplägg och har kommenterat det i ett eget inlägg nyss. Av olika skäl är jag både skeptisk och hoppfull men läs mer om det i inlägget själv istället. Jag kommer testa någon form av ditt schema, men observera att huvudproblemet är den relativa skillnaden mellan böj och resten och DET kanske inte är så lätt att fixa med en generell förändring i träningen för alla övningar.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE