måndag 2 juni 2014

Jobbar på riktigt

Första dagen varje månad jobbar jag på riktigt - för då är det dags att summera månaden som gått och presentera det för världen i form av ett blad med avkastningsstatistik samt några sidor med kommentarer som förklarar hur vi tänkte avbseende placeringsinriktningen, vad som hände, vad vi gjorde åt det, hur det gick och vad vi planerar framöver.

Först har vi ett litet redaktionsmöte på någon timme som säkerställer att vi är överens om investeringsfakta och sen ägnar jag dagen åt att sammanställa marknadsfakta och väva ihop en sammanhängande månadstext.

När första dagen på en ny månad sammanfaller med en måndag blir det lite extra mycket att göra, eftersom det ofta kommer annan information över helgen som jag vill ta del av, inte minst Hussmans veckobrev. Idag citerar han den store Howard Marks (vars bok, The Most Important Thing jag rekommenderar för ett stycke välgrundad marknadsfilosofi): Howard Marks wrote in The Most Important Thing, "Rule number one: most things will prove to be cyclical. Rule number two: some of the greatest opportunities for gain and loss come when other people forget rule number one."

Några spännande informationsbitar i det allmänna flödet idag var:

statistik i FT om försäljningen av industrirobotar där Kina köpte flest förra året: 36 560 st (+60% vs 2012), vilket kan jämföras med Japan 26 015 och USA 23 679. Avseende installerade och funktionsdugliga robotar ligger Kina med sina 96k dock efter bl.a. Japan 310k och USA 168k.

En påminnelse om ett citat från J K Galbraith (författare till bl.a. The Great Crash, som fortfarande utgör den bästa boken om kraschen 1929): "makroekonomer finns bara till för att få astrologer att se respektabla ut" [fritt översatt]

99% av husen i USA kostar mindre än 1,67m USD, dvs mindre än 11 msek. Det var mindre än vad jag skulle ha gissat. Jag förstår verkligen att man gått över till att prata om "the 0.01 per cent" från tidigare "the 1 per cent" när man ska prata om "de rika".

På aktiemarknaden konstaterar jag att i maj omsattes endast 1,8 miljarder aktier om dagen i S&P 500, vilket är lägsta månadsresultatet sen 2008. Hela 2012 var t.ex. genomsnittsomsättningen 50% högre, eller 2,7 miljarder aktier om dagen. Det här behöver inte vara dåligt, för volymen kan alltid "komma igång" och "stödja" uppgången, men just nu signalerar det svagt intresse för marknaden på de här nivåerna. Det kan tolkas som att uppgången sker mer pga brist på säljare än på sugna köpare.

Samtidigt är "bredden" extremt svag; När S&P bröt upp till nytt all time high den 23 maj var det färre än 5% av aktierna i S&P 500 som satte nya 52-veckorshögsta för att inte tala om all time highs. Det är alltså bara en mycket liten klick aktier som "leder" den här uppgången. Så brukar det se ut strax innan det vänder ned.

Tredje benet i varningstrojkan är låg VIX (volatilitetsindex som visar hur mycket folk vill betala för optioner, inte minst säljoptioner) som nu fem dagar i rad stängt under 12, vilket är det lägsta sen 2007, dvs sen strax innan den förra jättekraschen. Det här fenomenet kallas för "complacency" och betyder att placerarna ínte är vaksamma eller oroliga utan bara ser uppsidan och struntar i att skydda sig mot nedsiderisken. Så ser det ut när optimismen är på topp... och det är också då börsen brukar toppa.

De låga tioårsräntorna i USA och Tyskland antyder samtidigt att tillväxten kommer var mycket låg i många år. Ganska låga räntor är bra för aktier (billigare lån till investeringar och aktier, sämre alternativ till aktier), men alltför låga räntor signalerar deflation, svag tillväxt, kanske t.o.m. fallande vinster. Låga räntor i Sydeuropa är förstås bra, men innebär också en risk i.o.m. att utan centralbanksstöd skulle sydeuroparäntorna rusa uppåt och bidra till att tända eurokrisen på nytt. Tills vidare dock allt lugnt och på sydfronten inget nytt.

Det som stör mig med att jobba med investeringar är det ständiga småduttandet med meningslös information, monetära och fiskala stimulanser som inte har någon varaktig effekt men ändå ältas in absurdum på marknaden, sentimentsundersökningar som tas på allvar trots noll lead/korrelation med ekonomin eller marknaden. Jag påmindes igår av Neil deGrasse Tyson i "Cosmos" om skillnaden mellan 'väder' och 'klimat', där klimatet går bra att förutse både på 100 års och 100 000 års sikt, medan vädret är omöjligt att spå bara 10 dagar framåt. När man fått smak för klimatforskning blir diskussioner om väderspådomar omöjliga att ta seriöst och det är så jag känner om det dagliga snacket om PMI hit och marknadsindikatorer dit...

3 kommentarer:

  1. I approve! :) Nu blir det gym, klockan är ju 06.15 redan.

    SvaraRadera
  2. Jag har bla läst Talebs böcker som ju ger en väldigt bra bild av hur finansbranschen är präglad av meningslöst analysarbete ('småduttande med information') och tro på alfa när det i betydligt större utsträckning är slumpen som styr.

    Vad krävs för att finansbranschen ska komma ner på jorden igen och bli en verksamhet med attraktionskraft och incitamentsystem i nivå med de reala värden som branschen bidrar med ur ett samhällsperspektiv? Den har givetvis en roll att spela men jag menar att den har blivit uppumpad till orimliga nivåer och generar minst lika mycket avkastning på att förstöra samhällsvärde som att skapa det.


    SvaraRadera
  3. Jag tror att det stora problemet är statsinblandningen: subventionerade i form av låga räntor, löften om lägre räntor och räddningsaktioner när bankerna gör förluster. Sånt gör att de fundamentala krafterna sätts ur spel. Jag tror att det behövs en krasch som centralbankerna inte klarar av att stoppa och sedan ett avskaffande av centralbankerna eller rejält begränsat mandat för att få marknaden sund igen. Det lär inte hända inom överskådlig tid.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE