onsdag 25 juni 2014

Julideff 2014 startar

Oj, oj, oj. Det är tydligen ingen hejd på ambitionerna i "julideff 2014" :). Knappt hade jag tänkt tanken och författat inlägget förrän jag tog nästa steg och drog på mig mina gamla fivefingers och pulsklockan Garmin Forerunner 305.

Tanken var en väldigt lugn och skön joggingtur, men mina smärtande vader ville annorlunda. Pulsen steg obönhörligt upp mot 160 då jag började promenera istället och sen t.o.m. stannade och stretchade innan jag gick en stund till. Sen var det mycket uppförsbacke hemåt och jag misstänker att smärtan i vaderna låg bakom en ovanlig pulshöjning på toppen av Vanadis.

Här är pulsen under trekvart


Här är deffstartbilden tagen direkt efter löpning och dusch (alltså bara för att det är slut på självbedrägeriet kan jag ju fortfarande servera er bilder tagna ur fördelaktiga vinklar


Magfett 10mm
Love handles 20mm

Lösningen på fettproblemet blir som sagt i korthet att minska ned på godis, glass och pommes frites, samt promenera på söndagar och stå upp någon timme om dagen på kontoret. Jag tror att det ska fungera utan att inverka på styrkeutvecklingen. Jag har helt enkelt överätit i vår av rädsla att äta för lite för att utveckla mina muskler.


Och till sist en bonusvardagsbild med nya sommarkläder

 

5 kommentarer:

  1. kör på det! Men hur mäter du kärlekshandtagen? Jag står på kontoret hela dagarna, men misstänker att jag skulle mörda för bara 20mm...
    lh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ: “Digital caliper measure of vertical fold over the outer backside right over the kidneys”

      Jag har alltså en liten digital klämma som mäter avståndet mellan klämändarna. Jag viker huden vertikalt på baksidan av yttre delen av ryggen i höjd med naveln och mäter med klämman.

      Radera
  2. aka skjutmått? Eller har du ett specialverktyg för att mäta kärlekshandtag? Rätt coolt isf...
    lh

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...även känt som skjutmått..., men just fettmätningsvarianten är mer krokig för att komma åt det dubbla hudlagrets tjocklek och inte luras av att vecket längst ut blir lite tjockare än 2x underhuden, beroende på hur stel eller följsam huden och fettlagret är.

      Så, ja, det är ett specialverktyg enbart för fettmätning. Bildsök på google på "fat caliper" t.ex.

      https://www.google.se/search?q=fettm%C3%A4tningskaliper&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=C0u1U8O6B-fE4gSBlIHgCw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1546&bih=856#q=fat+caliper&safe=off&tbm=isch

      Radera
  3. nördkredd: 10
    (definitivt specialverktyg; oanvändbart som skjutmått...)

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE