tisdag 17 juni 2014

Känn dig själv

Det är en av de mest tidlösa och viktigaste levnadsreglerna som finns; men också svåraste.

Många självförbättringsbloggar går ut på att lära känna sig själv, att hitta sin inre röst, sitt äkta jag, sina faktiska preferenser som inte är att spexa inför andra. Många av bloggarna vet nog inte själva om att alla deras tips, listor, regler mm går ut på just att känna sig själv.

Decluttering: är det verkligen du som vill ha alla prylar eller söker du uppskattning hos andra?
Deffa, bygga, slå rekord på milen: är det verkligen du som vill (bli hälsosam, vinna priser...) eller är det för andra?
Speed reading, språkstudier: är det du som vill eller försöker du bara bevisa något?
...
Listan kan göras hur lång som helst. T.o.m. HULK slappnade av och blev människa när han funderade över orden "Know thyself"

Nu till idag... på ett mindre djupt plan... känner jag verkligen mig själv? Är jag så lat som jag alltid säger att jag är? Jag tror att jag är lat, jag tar alltid alla genvägar jag kan - faktum är att jag lägger rätt mycket energi på att hitta genvägar inom så många områden som möjligt. Ibland kan en genväg inom t.ex. styrketräning vara att köra ett pass mindre i veckan, men ibland kan genvägen vara att köra ett extra pass. Ibland är genvägen att köra ett lättare pass, ibland att köra tyngre - det är det alla smarta träningsprogram går ut på; genvägar.

Idag var mitt försök till genväg att köra marklyft efter ordinarie pass, trots att jag var utpumpad efter ett ovanligt slitsamt knäböjspass, press och viktade chins. Enligt genvägen skulle jag köra 140x6x2 igen, men tänkte att 6x4 kunde jag allt göra. När det inte fanns vikter inom räckhåll lade jag på 150kg istället och körde 5*2 + 4. Genväg? Lat? Jag vet inte. Jag känner inte mig själv, men du kanske gör?

Löpband 5 minuter 11-15 km/h
Knäböj: 60x5, 90x5, 110x5, 120x3,3,3,3 (ett försök att köra riktigt långsamt ned till botten och sedan lite mer explosivt upp ur "hålet" som gymmarna kallar det)
Press: 20x10, 40x10, 55x9,5, 42,5x10,6
Chins +13kg: 8,4,7 (sista setet utan vikt)
Mage: 15,10,25 (fällkniv, fällkniv, crunches med tårna mot taket)
Marklyft: 20x10, 60x5, 100x5, 130x3, 150x2,2,2,2,2,4 (genväg? Oklart, men imorgon ska jag ut på WGCC så eventuellt blir torsdagspasset med marklyft lite lidande)


WGCC: Wermdö Golf & Country Club
Morgonvikt: 91,0kg

Mat
Lunch kl 13: kyckling med barbecuesås och rött ris från Svarta Lådan
Mellanmål kl 16:30: skinkmackor med keso
Post workout kl 19: 1L proteinmjölk, 75g cashewnötter, 2 morötter
Middag kl 20:30: färsk pasta med stekt lax, matyoghurt och wasabi samt ett glas rödvin och 40g BCAA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE