torsdag 26 juni 2014

Kör inte tung bänk OCH tung mark!

Sista passet hamrade in en lärdom som precis börjat sätta sig. Det går inte så bra att kombinera tung bänk med tung mark efteråt; låren tar för mycket stryk i bryggan i bänkpress. Jag spänner dem ju till max - under hyggligt lång tid eftersom repsen blir så långsamma.

Annars var det ett OK pass, även om det inte går till historien på något sätt. Det blev visserligen inga 4x4x117.5kg i bänk, men 3,2,2,2 på vikten var ändå godkänt. Kanske fanns det t.o.m. en fyra i kroppen i första set om jag hade haft pass. Med tanke på att all time high är 5x120 och samtidigt 1x140 så är en imaginär 4x117.5 inte så långt under rekordnivå.

Marken blev förstås riktigt dålig: Jag hade gett upp maxningstanken, bl.a. pga bänkpress men också skaderisk. Ändå var jag inställd på ett riktigt slitsamt set om 6-7x160kg för att ge rejäl stimulans till låren. Jag laddade t.o.m. mobilvideokameran... men blev så paff av hur tung första repetitionen var att jag gav upp den andra nästan direkt. Nåja, uppsidan är att jag är oskadd inför helgen i Visby; imorgon förmiddag flyger jag dit för att rasera några dagars träning. Sen får jag börja träna mark på riktigt, utan ego. Femmor på vikter jag kan hantera. Svett. Flås. Kamp. Vilja.

Alla mina rekord i olika övningar har jag ju satt när jag egentligen inte har försökt utan bara varit inne i perioder av idog grundträning... och plötsligt märkt att jag blivit rekordstark.

I biceps känner jag mig alltmer taggad inför det nya utförandet med 30-40 sekunders vila mellan seten, noll viktstolthet och reps med fokus på anspänning hela tiden utan mikrovilor i topp- eller bottenlägena.

Jag var verkligen inte redo för dips, och särskilt inte viktade dips efter det passet, men slängde ändå dit tre oviktade set med 60 sekunders vila. Därmed känns det som om armarna har fått en rejäl omgång inför helgens långvila och kolhydratladdande.

Jag kommer försöka hedra FAT CAMP JULY 2014 litegrann under helgen, men i stort sett blir det förstås full dekadens. Kanske kan jag iaf skära bort nattpizza, pommes frites och glass och bara fokusera på spriten... Någon motion blir det inte, men jag kommer antagligen stå upp ganska mycket :). I baren.

Ingen uppvärmning
Bänk 20*20, 50*10, 70*5, 90*5, 110*2, 117.5*3,2,2,2, 110*4, 100*9
Mark 60*5,90*5,120*5, 140*3, 160*1+,1
Biceps 20,30,40,40,35,30,25,20,20
Dips (oviktade) 23,11,8
Mage, hängande benlyft: 3*10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE