onsdag 4 juni 2014

Mobilitet på kontoret

Om man inte måste läsa massa onödig finansmumbojumbo kan man underhålla kroppen på kontoret:

höften: couch stretch


hälsenorna: narrow squat


diverse: normal squat

ljumskar mm: wide squat

2 kommentarer:

  1. Har du alltid kunnat kommit ner sådär långt i squaten? Om inte, några dundertips för att öka rörligheten?

    Har försökt med bland annat styrkelabbets stretchprogram men hjälper mig inte mycket tycker jag. Framförallt narrow så kommer jag inte ner ens till låren parallellt med marken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev smidig av kampsportsträning från 14-22 års ålder. Ofta stretchade jag en variant av superbred squat och flyttade vikten i sidled från ena benet till det andra. Även om jag sen inte övade sånt på 20 år så verkade det gå ganska snabbt att hitta tillbaka genom att helt enkelt sitta i squat (bred, vanlig och smal) och tänka på att spänna emot med ryggslutet (man tänker och försöker svanka men man ska inte riktigt lyckas för ryggen ska vara neutral)

      Mitt tips om man kan kalla det för tips är att försöka sitta i squat lite då och då, t.ex. mellan knäböjsseten eller vilka övningar som helst. Att SITTA I SQUAT stretchar helt enkelt squatten på bästa sätt, tycker jag.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE