onsdag 4 juni 2014

Myllymäkis Texas Chili

Jag lagade chili ikväll (håller på). Det är ett enkelt sätt att göra mycket kött redo.

1. googla Tommy Myllymäkis Texas Chili på recept.nu (anges i korthet nedan 2-4)
2. bryn halvstora bitar av ca 1kg kött (högrev t.ex.)
3. hacka lök, vitlök, chili och samla ihop massa torkade kryddor (spiskummin, koriander, oregano, paprika mm) samt lite tomatpuré och blanda ner alltihop med köttet
4. täck alltihop med vatten (och öl om du vill) och koka under lock tills köttet faller sönder helt (tar ca 3h)

Hela tjofräsen tar ca 25 minuter att göra i ordning (putsa och dela köttet samt skiva vitlöken tar längst tid - särskilt om man som jag dubblar mängden vitlök till 8 klyftor) och sen ytterligare 3 timmar för själva kokandet. Det senare sköter emellertid sig självt. Vill man ha extra tryck i chilin kan man ha i en halv dl torkad chili utöver den färska.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE