måndag 16 juni 2014

Nollräntor garanterar inte evig kursuppgång

Det är lätt att ryckas med av den massiva positivism som drivit börsen i 5-6 år, men så kommer Hussman till undsättning varje måndag. Idag är inget undantag. Han beskriver vilka logiska felslut marknaden gjorde i tidigare bubblor och vilket felslut den gör just nu.

Bubblor bygger på till synes välgrundade åsikter om varför det är annorlunda den här gången och gamla värderingsmodeller därför inte längre ska gälla. Den nuvarande bubblan bygger t.ex. på tron att nollräntepolitik gör att aktier är köpvärda på alla kurser eftersom +x i avkastning är större än 0:

zero-interest rate policy has created a perception that investors have no alternative but to “reach for yield” in riskier assets. It’s entirely that reach for yield that investors must rely on continuing indefinitely, because there’s no mechanistic cause-effect relationship between the Fed balance sheet and stock prices, bank lending, or economic activity.

As usual, the delusion is that this Fed-induced reach for yield is enough to make equities a sound investment at any price. Ironically, the Fed itself is in the process of reversing course on this policy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE