lördag 21 juni 2014

Overkligt bra

Det började overkligt bra på det överfulla gymmet. Allt var upptaget, inklusive de två bänkpressarna. Alla Stockholms gymrävar hade letat sig till SATS Odenplan som hade öppet 10-14. De flesta hade nog precis som jag siktat in sig på ca 1230-1330 så det var proppfullt i lokalen och upptaget på alla stationer - inte minst de två bänkpressarna.
 
Jag stod vid bänkpressarna i 30 sekunder för att invänta ett läge att åtminstone fråga hur lång tid det kunde ta när plötsligt båda blir lediga samtidigt.
 
Turen tog inte slut där för jag kände mig ganska stark under uppvärmningen och uppnådde dessutom det orealistiska målet med 4*4*115kg. En normal människa skulle nog ändå inte öht försökt sig på en rep till efter den tredje i sista setet. Jag var på väg att ge upp både efter den och halvvägs upp i den fjärde men hittade oväntade krafter och tryckte upp stången resten av vägen.
 
Efter den Herkulska prestationen var det dock slut på det roliga. Jag körde lite mark utan geist. Istället för att köra på riktigt gjorde jag en trea på 150, en etta på 160 och testade sen spontant att försöka sätta nytt rekord på 172.5kg. Det var verkligen helt fel dag och ändå lyckades jag nästan på andra (!) försöket.
 
Trots att jag helst bara ville gå hem och inom mig förbannade alkoholens långtidseffekter tänkte jag att det aldrig kommer bli något av mig om jag inte tränar lite på riktigt också. Frontböj blev det då. Inget stort men 3*8*70 inspirerad av en kommentar på tidigare inlägg om böj. Ass to ankle förstås.
 
Avslutningsvis några snabba set biceps med kort vila och utförande med konstant anspänning.
 
Bänk: 20*20, 50*10, 70*8, 90*5, 115*4,4,4,4 (nästan overkligt bra, men så slet det också på krafterna)

Mark: 20*10, 60*5, 120*5, 150*3, 160*1,172.5kg x0,0 (inte jättelångt från att klara, men det var fel dag)

Frontböj: 20*8, 50*8, 70*8,8,8 (oväntat jobbigt efter midsommarafton, tung bänk och markrekordförsök)

Biceps (stång): 20*10, 30*10,40*6,32.5*6, 30*8,20*10,20*8 (30s vila mellan seten, ingen mikrovila mellan repsen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE