måndag 16 juni 2014

Pannkakor

Ta ett extra ägg och minska mjölken med en dl, för extra goda och mjuka tunnpannkakor

Standardreceptet är typiskt 3dl mjöl, 4 ägg, 8dl mjölk
Jag tycker pannkakorna blir mycket bättre när de är lite fylligare och det gör jag så här:
3dl mjöl, 5 ägg, 7dl mjölk (+knappt en halv tesked salt och en matsked socker)

Rör ihop 5 ägg och 3 dl mjölk tills den blir jämngul. Rör ner allt mjöl (+salt och socker) och rör kraftigt, på gränsen till vispning, tills smeten blir helt jämn. Låt gärna smeten vila en kvart under den här processen om det är svårt att bli av med alla små mjölklimpar. Avsluta med att tillsätta de sista 4dl mjölk.

Nu går det bra att steka pannkakorna direkt (jag kör två parallella pannor, temperatur 8 av 9 på en induktionshäll med speciella induktionsstekpannor som har inbyggd antiöverhettningsfunktion, en minut på varje sida). Hela satsen tar ca 20-22 minuter att steka och räcker till 2 till 4 personer. 2 personer om de är stora, hungriga och vill bli jättemätta. 4 personer om det är tänkt som en mindre lunch.

Överkurs är att låta smeten stå till sig upp till 12 timmar (under plastfolie i kylskåp), men då kan det behövas lite extra mjölk i smeten.

De här gjorde jag igår på 2dl mellanmjölk och 5 dl lättmjölk, men beroende på tycke och smak kan man förstås använda mellanmjölk eller fetare om man vill. Jag föredrar lingonsylt till:
 
 

1 kommentar:

  1. Makrillmannen17 juni 2014 13:41

    En liten justering som du kan prova. Byt ut hälften av mjölet mot kvarg och justera konsistensen med mjölk. Resultatet blir en behaglig syra, maxat med protein och ingen paltkoma om man äter en smula för mycket. Har dock inte lyckats fusionera makrill i receptet ännu...

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE