måndag 16 juni 2014

Periodisk fasta - det lätta sättet

Jag har fastat i 17 månader och verkar ha fastnat för livsstilen. Den stör inte mitt vanliga liv och det går bra både att bulka och att deffa medan man fastar och viktriktningen beror (förstås) bara på hur mycket man stoppar i sig totalt sett.

Jag tycker inte att fastandet inkräktar på min vardag eller mitt sociala liv öht. Det enda jag har gjort är skurit bort frukosten och bytt den mot en kaffe och en proteinshot samt slutat äta sen kvällsmat efter middagen. Är det någon social aktivitet fredag, lördag eller mitt i veckan så struntar jag i fastan på kvällen och jag säger aldrig nej till god mat (pommes frites t.ex.) eller alkohol.

***************************
Oavsett om man går upp eller ner i vikt när man fastar, verkar forskningen visa att kroppen mår bättre. Mitt senaste blodprov från ArcticMed visade också på utomordentliga värden. Personligen känner jag främst en frihet i ätandet och väger eller mäter aldrig mina portioner. Samtidigt har jag fått en bättre relation muskler/fett oavsett viktnivå. Många påstår också att fasta bygger discplin, men eftersom jag inte tycker att det är jobbigt undrar jag om det verkligen stämmer för mig.

Första halvåret (jan-juni 2013) körde jag väldigt strikt med minst 16h fasta varje dag. Jag slutade tugga kl 20:00 och började tugga nästa dag kl 12:00. Sista måltiden var alltid stor, men nyttig, på ca 50% av dagsbehovet. Jag tappade snabbt 7-8kg i vikt och blev deffad trots att jag låg stilla efter knäoperationen. Efter det har jag fokuserat mer på vikt- och styrkeökningar och tummar därför på tiderna på vardagar och helt och hållet på helger.

I dagsläget ligger jag i viktbalans och räknar med att långsamt minska lite i fett och samtidigt bli starkare. Mitt matschema är därför inte alls särskilt strikt (proteinshot morgon och kväll samt, oräknat shotsen, snarare 15h fasta/dag istället för 16h plus fritt ätande fredag, lördag kväll):

söndag-torsdag (matintag från ca 12:30 till ca 20:30)
morgonkaffe + proteinshot (ca 20g) ca kl 8-9
lunchstart ca kl 12-13 (ibland tar jeg en supersen lunch på söndagar, 15-16, för att kompensera för sent ätande på lördagkvällen)
mellanmål, frukt, mackor mm ca kl 16
after workout-mjölk ca kl 19 (utom söndag och onsdag som är träningsfria)
middag ca kl 20-21
(proteinshot ca 20g kl 22-23)

fredag (matintag ca 12:30-22:30)
Samma som ovan, men jag tillåter mig att äta och dricka hela kvällen/natten om jag känner för det eller det är fest. Oftast blir skillnaden bara att jag äter mackor/godis fram till 22-23 istället för 20-21

lördag (matintag ca 11-22:30)
Samma som ovan och i sådana fall äter jag efter att ha tränat fastande, men oftast, när jag prioriterar uppbyggnad framför nedbrytning, så äter jag först en sen frukost, t.ex. kl 11, någon timme innan jag går till gymmet

Jag äter sedan hela dagen på samma sätt som fredagar. Är det fest har jag inga stoppar vad gäller vare sig tid eller intag och är det myskväll så äter jag socialt och normalt fram till 22-23 ca. Oavsett hur sent jag äter på lördag kan jag alltid kompensera med extra sen frukost på söndag om jag skulle vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE