torsdag 19 juni 2014

Skapa rutiner och bryt dem

Att skapa rutiner är bra, nyttigt och viktigt. Har du en rutin så gör du antagligen bra saker utan att öht fundera på det. måndag, tisdag, torsdag, lördag GÅR jag helt ENKELT till gymmet. Det bara är så, det är som att ANDAS, jag funderar inte ens på om jag har lust, om jag har tid, om jag vill göra något annat, om min farmor begravs... VADDÅ?! det är ju torsdag, det är marklyftardag, JU.

Samtidigt är det viktigt att kunna bryta en rutin för att göra något annat. Hur ska du annars utvecklas? Testa andra grejer 5-10% av tiden. Lyssna på Digster hits fast du hatar det, jogga 10km fast du är hard core-gymmare, kippa pullups för att veta vad crossfittorna egentligen håller på med (ooops, STOP HATING. CF är en bra träningsform...om man är Froning! Inte för att han slår någon som är stark på riktigt som Klokov, men för att vara en crossfitta är han faktisk vältränad), DO OTHER STUFF!

Jag har tex hoppat över portugisiskalektionerna de senaste 2-3 dagarna för att få till min Newtonvagga i javascript. Nu är den riktigt snygg, med korrekt cirkelekvation för snöret samt rätt gravitation/acceleration. Däremot funkar inte min programmering för att göra en dämpad svängning eller släppa kulan från valfri höjd eller rörelsemängdkorrekt behandling av att släppa t.ex två kulor. GIVE ME A BREAK, jag är gammal,bakis, pensionerad och har nyss lärt mig javascript. Räcker det inte med en snygg newtonvagga som pris för att bryta en ONÖDIG RUTIN med portugisiska, till förmån för några timmars fokusering på datorprogrammering?

Idag är det marklyft säger Excel, men jag gick hemifrån kl 13 efter att ha hittat 4 husgäster i gästsängen, vars totala ålder var knappt dubbla min och min frukost bestod av ett glas rosé och en 7:a ren rom. Men om jag inte är jättefull om 2h (fet chans!) så går jag nog till sats i alla fall.

Ses vi där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE