måndag 9 juni 2014

Some like it hot

Bra pass idag då 5x5x107,5kg var perfekt viktval i bänkpressen och 90/75 kg lagom i skivstångsrodd.

Jag kände mig nästan lite lycklig efter bänk och rodd - säkert en effekt av att 5x5 blev perfekt och att jag var stabil i rodden samt att helgens bakfylla bleknar allt mer.

Tips 1: basta inte i juni även om det just efter träningen känns som en fräsch idé. Jag fortsatte att svettas i en timme, trots att jag håller lägenheten ganska sval.

Tips 2: var inte i bastun om du inte kan hantera det. Jag gick in i ena bastun där två män satt och läste tidningen. jag frågade om jag kunde ta vattenhinken och gick in i den andra bastun som var tom. Precis när jag började hälla på vatten kom ena mannen från andra bastun in och satte sig. Jag öste på 15 stora skopor och då sa mannen: "det här är en herrturk, vet du det?" och ytterligare knappt en minut senare "nä, det här går inte" och flydde : ).

Uppvärmning: löpband 5 min 10-18 km/h (jag känner mig lätt på fötterna sedan vaderna stärkts efter milen i terräng)
Bänkpress: 20x20, 60x8, 80x5, 100x5, 107,5x5x5
Skivstångsrodd: 20x10, 40x10, 90x8,8, 75x15,12,10 (egentligen skulle jag kört på 95kg, men glömde)
Biceps: 40kg x8,8,8,5,5

Mat: hemlagad stark kycklingwok med extra sambal oelek

Svettig efter ombyte



Svettig på vägen hem



Svettig hemma på takterrassen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE