måndag 23 juni 2014

Träningsplan inför helgen i Visby

I eftermiddag blir träningsplanen lite lättare bänkpress i fler reps för att vila nervsystemet litegrann innan nästa bänkpass på torsdag, men däremot ge musklerna en hygglig styrkeimpuls.

Eftersom jag kommer missa ännu en lördagsträning till helgen vill jag få med tung bänk och tung mark på torsdag istället. Det betyder att jag inte vill köra mark efter böjen imorgon utan lägger extramarken redan idag, då ben bara ingår marginellt i måndagens ordinarie övningar (lite i bänk och rodd).

Jag siktar på 6x6x110kg bänkpress idag (jfr 4x4x115 i lördags). Sedan tänkte jag köra tunga marklyft (istället för på tisdag), med visst hopp om att göra mig redo för en maxning på torsdag innan jag flyger till Visby för årets "Gotlandssänkning". Jag har skrivit upp 3x3x165kg, men det finns inga garantier att jag ens rubbar vikten från golvet. Jag vill inte köra lättare för jag vill inte slita ut mig med 5-6-reppare på t.ex. 155 och jag har inte lust att bara vila aktivt på t.ex. 140-145kg för det har jag gjort så mycket ändå på sistone.

Passet är tänkt att avslutas med vanliga skivstångsrodd (två halvtunga set [ca 8:or] på 95kg och tre halvlätta set [ca 12-reppare] på 75kg) samt bicepscurls (ca 7 set på 20-40kg med kort vila och utförande med konstant anspänning). Kanske blir det lite mage också.

Imorgon blir det ett helt vanligt tisdagspass med böj, press, viktade chins och på torsdag tung bänk (4x4x117,5kg är målet), tunga marklyft (maxning 172.5-175kg?) samt biceps och viktade dips (+25kg kanske, om det finns någon kraft kvar efter bänk mm).

Sen blir det bara alkohol och mycket mat hela helgen så hoppas jag att alltihop rinner rätt ut i musklerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE