onsdag 4 juni 2014

Vardagsbrus: fettforskning, bilder, mat, The Economist, musik

The Economist (May 31, sida 67) skriver om trade-off:en mellan muskler och hjärna.

Evolutionärt har människohjärnan ändrat sin metabolism 4x så snabbt som chimpanser sen vi gick olika vägar för 6m år sedan. Våra lårmuskler har emellertid ändrats 8x så snabbt, lika mycket som möss har gjort sedan vi skiljdes åt för 130 miljoner år sedan. Orsaken antas vara att hjärnan drar 10x så mycket energi per viktenhet som övriga kroppen och att större hjärna därför medfört nedprioritering av muskler.

Så, om du är irriterad över att du är en hard-gainer, var glad att du kan läsa istället. Som extra bonus får du se min lunch (frukost kl 12:15) från Svarta Lådan (100 spänn jämnt för en stor torsk med gröna linser och råkostsallad - mest vitkål) samt en bild där jag sitter mätt och nöjd efter maten samt ett avslutande äpple och en handfull körsbärstomater på kvist.

350g matlåda, 15% protein (enligt uppgift på lådan) => 52-53g protein

Stor och Grofv
 
Sennheiserlurarna som avskärmar mig från marknadsbruset spelar en salig blandning av Fritjof & Pikanen, Guetta, Röyksopp, Kent, AWOLNATION, Shakira, Within Temptation, Christina Perri, NoNoNo, Sirenia, Sisters Of Mercy, Britney Spears, La Roux, Beethoven, Laleh, Dr Dre...
 
På tal om de-cluttering; jag slängde slipsen i fredags eftermiddag. Fram tills dess hade jag slips varje dag, inklusive fredagar hela januari-maj 2014, men från och med nu är slipsen som klädesplagg död för mig. Jag fick testa den nya slipslösa tillvaron idag då jag höll en kort presentation av min fond för de nyanställda på Brummer. Det höll.
 
Annat kul i "dagens" Economist:
  • Att kvinnor lever längre än män kan bero på att de har sina egna mitokondrier medan män använder kvinnans mk.
  • Mesh-nätverk där telefoner etablerar egna temporära nätverk via wifi, bluetooth mm utan att gå via operatörernas nätverk kan vara lösningen på nätöverbelastning i folkmassor som på konserter, nyårsfirande mm. Det gör det dessutom svårare för regeringen att tjuvläsa kommunikationen. Nu gäller det bara att etablera en standard samt sprida appen (Firechat t.ex.). Det kan gå snabbt
  • En recension av Nina Teicholz bok "The Big Fat Surprise" som slår hål på myten att animaliskt mättat fett skulle vara onyttigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE