onsdag 9 juli 2014

Adenosinmax efter stranden

Tisdagens pass satt långt inne. Hjärnfysik skulle varit stolt över mitt adenosinmax efter 1h promenad till stranden, 1h tillbaka, 3-4h i solen - och efter alltihop... frukost kl 17 med en vikt på bara 87,25 uttorkade kg.

Med denna uppladdning halvsov jag i soffan till kl 18 och packade sen gymväskan för knäböj, press, viktade chins och marklyft samt mage. Behöver jag säga att jag inte var pigg och fräsch? Som tur är är jag så rutinbunden, så lat att jag inte kan tänka mig att byta rutin, så sugen på genvägar att jag nästan måste träna för att fortsätta vara en tränande. Jag vill ju ha en fräsch och funktionell kropp på minsta möjliga insats; då måste jag få mina få schemalagda timmar varje vecka. Min genväg.

Uppvärmningen kändes tung. Squat ännu tyngre. För att inte tala om front squats; jag ville verkligen inte köra dem efter de svettiga böjarna. Det blev inte bättre av att jag tappade bort skåpnyckeln och började springa om kring i lokalen. Springandet tog tid, tog rytm... och den försvunna nyckeln skapade oro.

Ändå körde jag squats enligt plan och front squats utöver plan. Inför de viktade chinsen rann det om mig och jag var matt och darrig. Som tur är visste jag att biceps/rygg oftast är fräscha efter böj även om kroppen känns slut. Efter chinsen däremot tänkte jag att det nog t.o.m. vore dumt att gå på marklyft. Jag hade faktiskt fortfarande känningar i ländryggen från de senaste alltför tuffa passen.

Ändå fick något mig att ställa mig där och i alla fall testa att dra en lätt vikt med idén att jag iaf kunde öva teknik och få fler reps under bältet oavsett vikt... Men så tog tog jag en vikt till... och sen en till och en till och plötsligt var jag uppe på arbetsvikten 145kg och gjorde mina "lätta" tvåor enligt plan.

Mage hade jag gett upp att köra förstås, men på vägen till omklädningsrummet fick jag en oväntad impuls (hur den kan vara oväntad vet jag inte, men det är liksom inte jag som styr) och lade mig och inledde med 25 fällknivar och sedan utan vila 25 crunches med raka ben och 10 avslutande vanliga situpscrunches.

Uppvärmning: 5 min 10-15 km/h
Knäböj: 20*10, 40*5, 60*5, 70*5, 92.5*5,5,5,5,5, front squats 72.5*5,5
Press 20*10, 30*5, 40*5, 50*3, 57.5*7, 5, 45*11, 8
Viktade chins 15kg: 7, 5, 8 (sista setet utan vikt)
Deadlift: 60*5, 100*5, 120*5, 145*2,2,2,2,2,2
Mage: 25+25+10

2 kommentarer:

  1. Hej Stor & Grofv!
    Bra jobbat på passet!
    Oftast så är det mest slit med träningen.
    Det kan ta mycket lång tid innan man ökar i styrka.
    Det är intressant och givande att följa din träning.
    Ha det bra under sommaren och semestern,Stor & Grofv!
    Mvh
    Bänkpressarn i Huskvarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet, bänkpressarn :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE