torsdag 3 juli 2014

All you need is love

Barking går igenom lyckostudier och livslängdstudier:

Det hela kan sammanfattas med att kärlek och djup vänskap är superviktigt (och just idag firar jag 9 år i förhållande med tjejen som dessutom är min bästa vän), att man behöver lite ambition och strävan (att vara helt avslappnad eller mentalt pensionerad äter upp dig), samt att man ska gå långa promenader och njuta av att använda kroppen.


Man of Vigor bidrar samtidigt vältajmat med en genomgång av hans syn på 10 sexställningar.

Där får du kärlek, motion och ambition på samma gång :). Varning för bilder och mycket tilt åt hårdhänthet och dominans.


Paul Grahams gamla artiklar går jag in och läser ibland. Idag klickade jag på ett inlägg om investeringar som går 1000x (eller egentligen "ofattbart bra").

Graham har varit med och grundat bla Dropbox och Airbnb (The total value of the companies we've funded is around 10 billion, give or take a few. But just two companies, Dropbox and Airbnb, account for about three quarters of it). Egentligen var det bara ett enda citat jag fastnade för idag: "When you pick a big winner, you won't know it for two years".

Det är förstås långsökt att koppla citatet till emissionen i Peptonic Medical som jag just var med i, men det gör jag ändå. Peptonic forskar på "må-bra-hormonet" oxytocin (Wiki:it is sometimes referred to as the "bonding hormone"). Även om market cap just nu bara är knappt 100 miljoner och ingen verkar känna till bolaget så kan det här nog bli en ännu större vinnare t.o.m. än vad jag tror och hoppas på. Oxytocin är det hormon som skapar kärleksband, vänskap mm, men verkar också kunna lindra eller bota massa andra saker. Eller som Beatles sjöng: "All you need oxytocin"

Tillägg 4 juli. Mark Manson kontrar med att kärlek inte är tillräckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE