söndag 13 juli 2014

Ensamhet gör mig bättre

Inget går upp mot mänsklig interaktion. Det är där magin skapas.

Samtidigt finns det annat lärande som görs bäst ensam och kanske inte görs alls utan ensamhet.

När jag är ensam går jag ibland promenader och lyssnar på radio (podcasts). Idag är en sån dag.

Under 90 minuter fick jag gå en mil i vackra omgivningar och samtidigt lära mig om bl.a. lokalsinne hos olika arter, modern röstsynthesizerteknik (du kan också donera din röst), den globala kvävecykeln och jakten på den heliga graalen - en syretålig kvävefixerande bakterie, vikten av att lyssna aktivt och att träna/nollställa örat på tystnad (gärna 3 minuter sammanhängande om dagen).

Jag tänker inte förmedla här vad jag har lärt mig. Poängen är ATT jag använder ensamheten till att utvecklas, att lära mig, att bli en bättre människa. Det här är INTE en del av en djävulsk plan eller långsiktig strategi.

Jag gör det för att jag mår bra av det. Det är skönt för hjärnan med precis lagom motion helt enkelt. Att göra det samtidigt med en lagom promenad är också skönt, effektivt, smart och evolutionärt logiskt (se Hjärnfysik för mer om rörelse, hjärnans uppbyggnad och inlärningens mekanismer).

Några av mina favoritprogram är TED radio hour, 60 seconds av science, språket i P1, Discovery, Nature, Brain Science, Science talk, Vetandets värld, Freakonomics.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE