söndag 13 juli 2014

Fettmätning med FatTrack PRO

Jag har nämnt min Fat Caliper tidigare. Så här ser den ut och så här kan den bl.a. användas:

Egentligen ska man ta ett tiotal olika mått varje gång och räkna ut sin fettprocent. Jag tar dock genvägen att helt enkelt mäta det enda jag bryr mig om - magfettet och kärlekshandtagen. Det spelar mig nästan ingen roll om jag har 6% eller 16% kroppsfett så länge jag inte är för fet över magen och midjan. I praktiken betyder det emellertid att jag håller mig på 8-11% för då både mår jag bra och musklerna framträder hyggligt.

Normalt mäter man vertikala veck, men just kärlekshandtagen kan vara intressant att mäta horisontellt också. Det är svårt att mäta exakt när det gäller mått under 3mm eller över 13mm; det kan diffa på flera millimeter bara någon cm från stället man mätte på senast. Därför mäter jag typiskt 5-10ggr och försöker få en känsla för om det ändrats senast senast.

Just nu får jag mest 17-18mm i vertikala veck på mitt normala mätställe på baksidan av kärlekshandtagen i höjd med naveln, men på det ställe jag kan samla upp mest fett, något nedanför, kan måtten bli så höga som 22 mm. De horisontella måtten blir ganska konsekvent 20 mm, men där det är som absolut fetast, svårast att vika skinnet och att mäta kan det bli 27mm. På det fetaste stället på magen, bredvid naveln, får jag 10mm både vertikalt och horisontellt - det är samma mått som en penna eller min lillfingerspets. Som lägst har jag haft 5mm på magen och 13mm på handtagen, men då luktade jag ammoniak...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE