söndag 6 juli 2014

För sliten för träning

Lördagpasset blev dåligt. Jag missade helt i mark, halvmiss i bänk och avslutade med en standardomgång för biceps.

Jag har massor med undanflykter: ny benregim i tisdags slet ut benen på ett ovant sätt, extremt slitsamt markpass i torsdags med på lördagen peakande träningsvärk i ländryggen, tunga viktade dips i torsdags som triceps och bröst inte hämtat sig från. Kort sagt, jag hade inget på gymmet att göra igår - åtminstone avseende bänk och mark eftersom de relevanta muskelgrupperna redan var körda i botten.

Trots att jag knappt kunde tvätta ansiktet på morgonen (jag orkade inte hålla uppe ryggen pga träningsvärken) så fastade jag först till ca kl 12:30, åt frukost och drack kaffe, solade på balkongen mellan 10-14 och gick till slut mot gymmet kvart över två. Solad, dehydrerad, fastad, musklerna körda i botten... Perfekt läge för att öva på att köra under dåliga förutsättningar med andra ord.

Löpband 5 minuter 10-15 km/h
Bänkpress: 40x10, 60x10, 80x5, 100x5, 110x3, 122.5x2-, 2- (och även om min passare sa att hjälpen var obefintlig i första setet och inte så farlig i andra setet vet jag att jag var chanslös)
Marklyft (för mig tar låren slut av bryggan i bänk så nu visste jag att jag skulle vara svag i mark, men tänkte att med lite vilja borde jag klara av mitt "lätta" 5x5-pass): 20x10, 40x10, 80x5, 120x5, 140x3, 152.5x2+, 2, 0 (totalt fiasko med andra ord, men så här i efterhand fullständigt rimligt utfall)
Biceps: 20,40,40,40,40,30,30,30,30,20 (tio set, 5-10 reps/set, 30 sek vila mellan seten, fokus på anspänning)

Fredagen bjöd på lunch på Meatballs på söder och middag på Nytorget 6 - också det på söder (på samma gata och tillhörande samma koncern faktiskt), men jag tycker jag sköter operation fat camp hyggligt. Jag åt kanske en daimglass på kontoret häromdagen och en liten skål vaniljglass och lite brieost och digestivekex till DVDn igår, men jag har ju inte lovat total avhållsamhet, bara mindre av det goda.

Och så en skörd nya bilder, alla förstås tagna bara för att jag tyckte ljuset föll smickrande. Bilderna tar jag förstås för att övertyga mig själv om att jag håller bra form trots mitt leverne...


Funderar på att börja använda BH


Sover i solen på söndag


ca 100 situps i veckan leder till detta, dock inga utförda detta träningspass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE