torsdag 3 juli 2014

Jag är inte alltid lat

Oftast är jag lättjan personifierad, genvägarnas mästare, slapparkungen..., men ibland är det som idag och jag gör mer än jag vare sig vill, planerar eller tror att jag ska göra. T.o.m. när jag inför enstaka set eller reps i ett pågående set bestämmer mig för att ge upp så reverserar jag beslutet och gör en övning/set/rep till.

Igår ville jag inte gå ut och dricka sprit, men har jag tackat ja till något så hedrar jag det. Alltså följdes lunchen på Sturehof (hel, grillad makrill med rödbetor [vilket tydligt syntes idag]) upp med middag på samma ställe (deras mästerliga carpaccio samt goda torskrygg med riven pepparrot). Notera gärna att jag inte åt några fasta kolhydrater. Däremot drack jag 3-4 glas vin, 2 stora starköl och en drink (Lynchburg lemonade).

Sju enheter alkohol och hemgång strax innan midnatt är förstås inget som sänker en riktig man, men nu var jag redan trött och i behov av vila redan från början. Det har blivit mycket festande och dåligt sovande senaste månaden. Efter en lång eftermiddagsfika med en kompis som bor i Washington var det dags för mark och dips.

Uppvärmning: 5 minuter löpband 10-18 km/h (typiskt mig att trycka på lite extra som straff och för att komma igång)
Marklyft: 20x10, 60x5, 90x5, 110x5, 130x3, 140x2, 157.5kg x4,3+,2+,2,2,1+,1 (egentligen sade min plan 3x5, men jag orkade inte, kunde inte, hade träningsvärk från i tisdags. Däremot tvingade jag mig att göra totalt 15 reps i alla fall. Jag lovar att det fanns många tillfällen att ge upp på vägen...)
Biceps (9 set med 30 sek vila): 20,30,35,40,40,35,30,25,20
Dips +26kg hantel: 9,7,4 (först tänkte jag nästan strunta i dips, sedan köra utan vikt för det var så lång omväg till ställningen, sedan köra på lättare vikt, sedan utan vikt efter andra setet. Ändå blev facit att jag faktiskt körde dips, att jag gjorde det på 26kg och att jag gjorde det i alla tre seten)
Mage: 20+20+20 (mage tänkte jag definitivt inte köra; marken och dips knäckte mig. På något konstigt sätt lade jag mig ändå och klippte 20 fällknivar följt av 20 crunches med raka ben mot taket samt 20 vanliga situps - allt på en gång utan vila mellan seten)

Sen var jag överkörd, flåsade i duschen, flåsade när jag drack min mjölk (jag slog till med 2 liter för att återhämta mig), flåsade på vägen hem..., men nu känns det ganska bra igen. Och jag är riktigt nöjd med dagen. Härligt!

2 kommentarer:

  1. Hej Stor & Grofv!
    Härligt att du är nöjd med passet!
    Själv så bänkade jag 182,5 kg på lunchrasten vilket gav nytt personbästa.
    Ha en trevlig helg!
    Mvh
    Bänkpressarn i Huskvarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis!

      Du är förstås egentligen för stark för att läsa om den räka jag är, men kul att du gör det i alla fall.

      /inte så stor och grofv (jag funderar på att byta namn till "Latmasken" eller något liknande)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE