tisdag 15 juli 2014

Lat eller smart som hoppar över marklyft

Jag är lat. Jag letar efter genvägar. Ibland vet jag dock inte om jag är lat eller inte och vilket av valen som egentligen är latast.

Marklyft stod sist på programmet idag. Tidigare i år började jag lägga till marklyft på tisdagar efter det ordinarie programmet med knäböj, overheadpress, chins och mage. Det är sällan särskilt lockande med marklyft samma pass som knäböj, men jag såg det som en genväg till bättre mark eftersom det stod i Russian Squat Routine att jag skulle marka tre gånger i veckan. Mark samma pass som böj var alltså baserat på lättja.

Idag var inget undantag; jag var inte alls sugen på mark. 5x5 i knäböj suger rejält och jag har bara gjort det i tre veckor så kroppen är inte riktigt van vid de sista seten ännu. Mark efter det är således inte kul alls. Ändå ställde jag in mig på att köra 6 set x4 på 145kg. Det är tänkt att vara ganska lätt och mest öva teknik utan at slita ut mig inför huvudpasset på torsdag. Jag gjorde en enda rep och tyckte att det var gristungt samt kändes fel i både ben och rygg. Visst hade jag kunnat göra en fyra, antagligen t.o.m 6st fyror enligt plan, men det hade slitit enormt.

Jag gav alltså upp efter denna enda rep. Var jag lat? Gör det torsdagens mark bättre eller sämre? Gör det mig till en bättre marklyftare på sikt? Jag vet inte. Hur fan ska jag veta?

Bra saker idag som inte har med träning att göra var tre avsnitt av NPR TED radio hour. Jag rekommenderar alla att lyssna på ett avsnitt någon gång då och då. Det kan vara ett utvalt avsnitt i dina favoritämnen (mina är typiskt teknologi och astronomi) eller så lyssnar du på allt och lär dig saker du inte visste att di ville eller borde veta. Jag lyssnade t.ex. på de tre olika avsnitten Kärlek, Samarbete och Rädsla idag. Jag har dock inga stora lärdomar att förmedla från just dem, men det smyger sig ändå in nya tankebanor i min kunskapsbank och personlighet.


Dagens pass:

Löpband 5 min 10-15 km/h
Squat: 20*10, 40*5, 60*5, 80*5, 95*5,5,5,5,5
Press: 20*10, 30*5, 40*5, 50*5, 57.5*8, 57.5*3, 45*11,10
Chins +15kg: 6,5,4,7 (sista setet utan vikt)
Marklyft: 20*10,60*5,100*5, 120*5, 145*1


PS: Never go Full retard




...som jag gjorde på den här AW:n på Ambassadeur (bilden är tagen ca 20:00) med en heliumballong runt halsen, konstiga glasögon och en riktigt utstuderad ful-gubbe-pose


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE