lördag 19 juli 2014

Misslyckad och övertränad

Dagen blev inte som tänkt.

På det iofs orimliga schemat stod 1x132.5kg bänk och 5x5x155kg mark. Sen kunde jag freestyla utöver det.

Jag gick upp halv nio och orkade knappt släpa mig ut till köket för en kopp kaffe. Inte lovande. Jag kände mig trött och omotiverad, nästan sjuk. Efter kaffet och två avsnitt Veep blandade jag ändå till lite BCAA och packade gymväskan. Med blandade känslor gick jag mot SATS Regeringsgatan. Dels en "jävlar anamma"-känsla av att det här skulle bli ett sjukt bra pass trots utgångspunkten, dels en "fuck, fuck, fuck, vad gör jag här? Vänd!"-feeling.

Löpbandet började långsamt; 10 km/h kändes snabbt! Jag gjorde ändå som vanligt och stegade mig uppåt. Den här gången blev maxhastigheten, sista minuten, 16 km/h. Sen var det dags för marklyft. Uhhhh, det kändes inte rätt.

Jag värmde på 20kg, 50, 70, 100 och 120kg och lade sen på 140kg med tanken att jag kör en femma och sen ser jag om jag har lust att testa en femma på 150 också och sen kanske även 155kg så jag åtminstone har gjort en femma på planerad vikt... Det blev en tvåa på 140 och jag gav upp tredje reppen av ren uppgivenhet. Jag testade ett set till på 140, laddade rejält, och tänkte att "nu är jag nog varmare och mer taggad så nu drar jag upp en femma och sen kanske jag höjer och annars gör jag helt enkelt bara tre femmor här på 140... eller kanske fem". Jag taggade till, tog ett djupt andetag, började böja mig ner mot vikten... och gav upp utan att ens röra vid den. Jag var helt enkelt slut som marklyftsartist. Slut, uppgiven, trött, osäker i ryggen, ovillig...

Om jag inte diagnostiserat det tidigare de senaste veckorna så har jag definitivt gjort det nu: Övertränad.

För att ändå få genomföra ett pass med lite aktivitet i gick jag inte bara hem och surade utan fortsatte med lite spontana front squats: 20x10, 40x8, 60x8,8,8

Efter det blev det några set med ännu mer spontana cleans: 20x5, 40x5, 50x5 och 60x5,5,5

Och lagom efter det tyckte jag tydligen att det var dags för bänkpress, med trötta ben och motvilja i hela kroppen. Jag hann inte mer än värma upp på 20kg, 40kg, 60kg, 80kg och 5x100kg innan jag fick lite känningar i höger armbåge och definitivt insåg att jag är övertränad i alla stora lyft.

Jag avslutade med tre set biceps och fyra set mage samt lite stretch och stapplade sen mot dusch, affär och hem för att få något att äta och inleda en viloperiod.

Passet i sin helhet:

Jogg 5 min 10-16 km/h
Mark: 20x10, 50x5, 70x7, 100x5, 120x5, 140x2+, 140x walk over
Front squats: 20x10, 40x8, 50x8, 60x8,8,8
Cleans: 20x5, 40x5, 50x5, 60x5,5,5
Bänkpress: 20x10, 40x10, 60x6, 80x5, 100x5
Biceps: 30kg x15,10,8 (45s vila)
Mage: 15, 10, 30, 20
Stretch 5 min


Jag avslutar med en vardagsbild från gårdagens grill, bastu och vattenskoter:


3 kommentarer:

  1. Jag har också börjat se tecken på överträning eller vad man nu ska kalla det. Fast jag tränar regelbundet så har jag märkt att återhämtningen börjat fungera sämre och jag får träningsvärk som inte är rimlig. Idag känner jag exempelvis av ett pass knäböj fortfarande som jag gjorde för 3 dagar sedan. Dessutom har resultaten mer eller mindre stagnerat de två sista månaderna vilket de inte borde där jag ligger... Tror hela augusti får bli en träningsfri månad för min del. Bara promenader, stretch och bra mat. Förhoppningsvis kommer man tillbaka och är redo för nya nivåer av awesomeness. :)

    SvaraRadera
  2. Bra tänkt. En kompis hörde av sig igår och sa att han hade hyrt ett hus på Ibiza med några kompisar så jag åker ner dit idag och stannar en vecka. Då blir det ingen träning.

    SvaraRadera
  3. Hehe, ja då kan jag tänka mig att det inte blir någon träning. Du får se till ha extra koll på vätskebalansen! Och stiga upp extra explosivt ur solstolen/barstolen :)

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE