fredag 11 juli 2014

Sammanfattning

När D&P frågade om en intervju fick jag idén att sammanfatta en del av mina erfarenheter och tips, så här kommer "The Summary" (del I)

Känn dig själv

Det är det största, viktigaste, men också mest komplexa och svåraste rådet att följa. Det är lite som "var bara dig själv", vilket för det mesta och för de flesta inte funkar särskilt bra. Man måste ju till att börja med veta vem man själv är och för det andra välja rätt "själv" för situationen. Det ÄR skillnad på vem man är i interaktion med en hund, ett barn, en flickvän, en kollega, en potentiell arbetsgivare...

Om du inte känner dig själv är det svårt att veta vad du faktiskt vill, hur du ska interagera med andra, hur du ska kunna hävda din plats mm.

Hur känner man sig själv?

Mitt tips är att pröva massa olika aktiviteter och vara uppmärksam på vad man gör och hur man känner. Mindfulness är inte bara flum, det är att vara med i nuet på allvar utan att tänka på det förflutna, gräma sig inför framtiden eller på annat sätt grumla upplevelsen du har i ögonblicket. Sök flow, dvs känslan av tidlöshet, av att det du gör fungerar friktionsfritt, av rent, njutbart lärande... Det är nästan omöjligt om du gör två saker samtidigt (ja, om du nu inte försöker lära dig att t.ex. cykla enhjuling och jonglera samtidigt, men det räknas bara som en sak)

Gör bara en sak i taget och gör det fokuserat. Jag har ett naturligt fokus (på gränsen till autistiskt) och blir sällan störd av mig själv, så det krävs att utomstående aktivt avbryter mig för att stoppa ett pågående flow. Det kan vara störande för min omgivning när jag går in i mitt flow och ignorerar omvälden, men ännu mer störande för mig när jag blir avbruten. Till slut blev finansmarknadens ständiga avbrott för mycket för min harmoni och jag klippte banden i våras, vilket i praktiken var detsamma som att frivilligt säga nej till en nästan given förmögenhet (till). När jag insåg att jag hellre bestämde över mitt flow, även om mina gamla kolleger blev miljardärer, än fortsatte att sälja mina år till marknaden var det inga problem att hoppa av. Många kan dock inte förstå hur man avsäger sig alla pengar, förmåner och status som kommer med att vara förvaltare på en framgångsrik hedgefond.

Svaret är förstås att jag kände mig själv och inte lät mig påverkas av vad andra tycker.

Var inte upptagen. Att vara upptagen implicerar at någon annan styr. Du kan förstås ha massor av månatliga aktiviteter och ha en full agenda, men låt ingen annan kontrollera din tid eller få dig att stressa. Visst kan frivilliga aktiviteter i kombination med force majeure göra att du vill stressa för att hedra ett åtagande, det är bara artigt och hänsynstagande, men försök undvika det. Kanske är det t.o.m. bättre om det är det sanna du som kommer fram lite sent än ett stressat du som kommer i tid.

Att vara upptagen och ha bråttom eller skylla på att man är upptagen är inte bra. Att däremot ha en aktiv vardag och välja bort eller senarelägga vissa aktiviteter är bara att rekommendera. Om du känner dig hetsad, stressad eller upplever att du har bråttom och inte hinner njuta av nuet och uppleva flow så ofta som möjligt borde du lägga om ditt liv.

Fråga dig själv vad som är din kärnidentitet, vad du inte kan vara utan om du fortfarande ska kunna kalla dig för du. Om det är en sak, t.ex. din klocka, bil, hus eller liknande, saknar du sannolikt fotfäste och självkänsla. Du är med Juuls språkbruk fast i självförtroendefällan där du bygger din identitet på vad du har och vad du kan göra snarare än på att du som person har ett värde i sig själv. Jag är inte perfekt på det här området, långt ifrån. Jag har definitivt byggt en del av min identitet kring prylar, utseende, kunskap och liknande, men jag börjar så sakteliga hitta ut från självförtroendet och in i självkänslan. Att sälja lambon och säga upp mig är två manifestationer av mitt tillfrisknande.

Känn dina problem, diagnostisera dem korrekt. Utan identifiering är det svårt att hitta rätt lösning. Vad är du (trött, ledsen, irriterad, uttråkad, olycklig, svag, fattig, stressad, sjuk varje år...)? Varför är du det? Eftersom det här är en styrkeblogg ligger det nära till hands att fundera över "varför blir jag inte större/starkare?". Tränar jag för mycket, för lite? Varierar jag tillräckligt och på rätt sätt? Fuskar jag med formen, lurar jag mig själv? Äter jag rätt; har jag testat att ändra mathållningen? Sover jag tillräckligt? Dricker jag för mycket alkohol?

Det duger inte att bara ondgöra sig över att "Jag blir ju aldrig starkare, rikare, smalare!" utan att tydligt och konkret analysera problemet och identifiera potentiella förbättringspunkter. Det här gäller oavsett om det är att du är svag, singel eller blir förkyld varje år. Använd internet och ditt kontaktnät och ta reda på vad du ska göra åt saken.

När jag tröttnade på att bli förkyld minst en gång varje djävla år öppnade jag sinnet för lösningar och hittade omega3-olja och D-vitamintillskott, läste på ordentligt, förstod inflammationsproblemet, hittade rätt leverantörer och slutade vara sjuk. Jag kan förstås fortfarande bli smittad, men mina omega3-rika cellväggar släpper igenom mycket färe angrepp och kroppen har fler lediga och starka resurser att bekämpa de angrepp som faktiskt sker. På köpet fick jag med mig att kroppen orkade med (och ville ha, nästan krävde) fler träningspass varje vecka eftersom jag återhämtade mig fortare.

Känn dig själv
Känn dina problem


Det får räcka för den här gången. På resten min lista av råd, tips och tankar kommer ämnen som:

Belöningar?
Medveten livstopografi
Undvik saker, sök upplevelser
Hata inte. Lär.
Läs (och skriv), men läs aldrig fort
Testa nya saker, experimentera, ta risker
Säg ja, bara gör varje gång du funderar på att vara inaktiv. Men våga säga nej.
Sitt mindre
Mina bästa bloggtips och andra nätplatser
Inse att du aldrig vet
Våga vara tyst i förhandlingar
Våga ställa samma fråga många gånger
Mina bästa boktips (för lärande, för nöjes skull, för business)
Mina idoler (ja, Kurzweil, Schiff och Hussman är med)
Börstankar (våga stå utanför nu eller kanske t.o.m. gå kort)
Finansportföljkonstruktion (Quattro Stagione, BLSH, BAH)
Mina favoritforskare och vetenskapsresurser

Och så tankar om vem jag är:
Gamma
No drive
Happen into habits
Compulsive
All is luck
Quitter that continued
Myopic, no plan
Lazy
Aconcagua, training, injuries, awards
Short cuts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE