fredag 11 juli 2014

Se upp jojobantare!

Marek på Mythbusters och Träna Styrka reder ut varför du inte ska säsongsbanta.

Det handlar om hur uppblåsta eller urblåsta dina fettceller är efter snabb viktuppgång eller -nedgång och hur det påverkar utsöndringen av mättnadshomonet leptin i kroppen. Dessutom, när du är nedbantad är kroppen inte bara hungrig och extra benägen att fylla befintliga fettceller, den vill dessutom skapa nya fettceller när den får energi igen.

Då får du fler och tommare fettceller som vill bli fyllda (skickar ut extra lite mättnadshormon) och innan de är fulla igen förblir du hungrig och sugen. När de är fulla är du fetare än förr eftersom du nu har fler fettceller.

Dessutom påpekas att problem i hypotalamus kan göra den mindre leptinkänslig (och dig mindre mätt). En lösning är att äta omega3-tillskott för att minska inflammationsbenägenheten.

Återigen är svaret att äta lax, makrill och omega3-tillskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE