torsdag 17 juli 2014

Synden straffar sig själv - och sen gör jag det igen

Först misslyckades jag i marklyft, vilket var straffet för att ha gått ännu en lång pod walk på morgonen (program om Craig Venter, Alan Turing, svenskarnas stöld av indianmark i slutet av 1800-talet, Fusion samt Bedövningsmedel/medvetande), solat och dränerat mig på balkongen några timmar och bara ätit frukost innan jag gick till gymmet omkring kl 18:30.

Pga missen straffade jag mig själv lite genom att köra 10 snabba set mark på 120kg (femmor med 30-60 sekunders vila mellan). Inget av ovanstående var särskilt smart eller produktivt, utom möjligen att jag fick göra 50 reps marklyft med oklanderlig teknik, dock på för låg vikt för att ge något.

Resten av passet gick emellertid som det skulle, med tre femmor dips på 30kg och tio snabba set biceps och till slut lite mage vilket var ett tag sen. Jag avslutade med tio minuters avmätt rörelseträning. En PT ropade "bra rörlighet!" och när jag skulle gå några minuter senare gick han ifatt och frågade om stretchingtips.

Jag har tänkt ganska mycket på frågor om rörlighet och stretching, men också kommit fram till att jag inte har något svar. Jag kommer skriva ett inlägg om rörlighet, men slutsatsen är ändå tyvärr att jag inte har någon patentmetod.

Dagens pass
Löpband, barfota: 5 minuter 10 km/h (jag glömde packa skor)
Mark: 20*10,60*5,90*5,130*5, 150*2, 160*1+, 0, 150*0, 120*10*5 (30-60s vila)
Dips +30kg: 5, 5, 5
Biceps:20,30,35,40,45, 40,35,30,25,20 (30s vila, 30-35s kör, totalt 10 min)
Mage: 20, 15+25
Stretch: 10 min ljumske, squat

Avslutning: 5x20 sekunder handstående mot vägg


Bland höjdpunkterna i dagens pod casts fanns:

Att Alan Turing, den artificiella intelligensens fader (Kurzweil kan sägas vara hans intellektuella arvtagare), tog livet av sig vid 41 års ålder pga depression av straffet han ådrog sig för homosexualitet. Ja Alan bakom Turingtestet och Alan som knäckte tyskarnas koder och därmed kan sägas ligga bakom de allierades vinst av andra världskriget. Förresten så tror inte grundaren till det årliga Turingtestet (startade 1990) att någon vinner innan hans planerade 50 år har gått, dvs han tror inte det finns en GAI innan 2040.

Att det tar 3 år bara att rent mekaniskt linda spolarna till magneterna som ska användas till fusionsreaktorn i Frankrike. Den planerades vara klar 2016, men nu är målet 2020 och de flesta (utom projektledaren) tror snarare på 2022-2023. Även årtalet 2029 nämns, vilket skulle vara 50 år efter projektstart och samma år som Kurzweil räknar med att en dator har uppnått mänskligt medvetande och kan övertyga flertalet om detta i hur långa konversationer som helst.

Att svenskarna som utvandrade till bl.a. North Dakota ovetandes i princip stal indianernas mark, med stöd av den amerikanska regeringen. Svenskarna var mer ägandeinriktade (indianerna hade inte ens begreppet markägande), bättre på att odla (vilket gav dem regeringens stöd och gjorde marken mer värd för dem än för indianerna) och mer administrativa och såg till att registrera sitt ägande (i motsats till indianerna som därmed förlorade eventuell mark när de dog)

Att forskningen om artificiell intelligens, vad medvetande faktiskt är och hur bedövningsmedel fungerar och kan göras bättre glider ihop.

Craig Venter har varit en av mina ledstjärnor sen han privat visslade förbi HUGO-projektet (kartläggningen av den mänskliga arvsmassan) och varje gång jag hör något nytt om honom imponerar han igen. Samma sak gäller folk som Kurzweil, Peter Thiel, Peter Diamandis och Elon Musk. Drexler kan också nämnas här (som tog över nanoteknologiledarrollen från Feynman), men blir nog riktigt stor först om 10-20 år. Hur som helst, Craig som konstruerade den första syntetiska cellen 2010 har jobbat vidare och är nu nära med den första skräddarsydda artificiella livsformen med minimal arvsmassa. Tanken är att hans organismer ska tillverka saker som plast av socker, vaccin mot nya och gamla sjukdomar samt bränsle som ersätter olja och kol. Han har även utvecklat bioteleportering där t.ex. koden för ett influensavirus mailades från Asien till USA och inom 12 timmar var återkonstruerat fysiskt och vaccin kunde tas fram. På liknande sätt tänker man sig att man kan maila koden för organismer till t.ex. bosättningar på Mars, organismer som kan tillverka mat, byggstenar, bränsle, syre, vaccin mm. Organismer man hittar på Mars kan förstås också mailas tillbaka till jorden och byggas upp här för studier som kräver mer mankraft och komplicerade apparater.

På eftermiddagen lyssnade jag också på podcasts om vad man ska ta med sig till Mars och det programmet knöt bra ihop med det om Venter. Slutsatsen var att ta med sig ett gäng provrör med skräddarsydda bakterier.

Det känns mer och mer som om de kommande 15 åren blir det mest intressanta i mitt liv. Sannolikt blir iofs de 15 åren efter det också riktigt häftiga, särskilt om allt fördröjs lite. Men sen väntar singulariteten och då är nog själva känslan "häftig" förlegad. Någon gång under de 30 åren torde vi ha löst problemen med artificiell intelligens, kartläggning av hjärnan, uppladdning till en dator, nanoteknologi och skräddarsydd biologi. Det ska bli riktigt kul att bli både odödlig, prova på hypersnabb intelligens samt se nanorobotar i arbete, kanske bygga en hiss av nanokoltuber eller diamant ut i rymden.

Craig, Kurzweil, Diamandis, Drexler, Musk: Jag hoppas på er. Undrar om man skulle maila dem och fråga om jag får jobba gratis...

2 kommentarer:

  1. Hur ser du på energiförsörjningsfrågan? Tror du att det kommer lösa sig genom exv fusion eller dylikt, eller är det en fortsatt mix av de energikällor vi känner till idag tillsammans med energiransonering / aktiva val av var man nyttjar energin som är framtiden?

    Har du läst http://www.withouthotair.com/ ? (Finns som nedladdningsbar PDF på siten eller tryckt på papper.) Den går igenom de olika sätt som energi används på idag (i ett perspektiv för UK, men går nog att generalisera hyfsat till hela västvärlden) och de olika sätt som den kan produceras på, framförallt med fokus på förnyelsebara energikällor. Slutsatsen i boken (min tolkning och reservation för att det var ett tag sedan jag läste) är att med dagens energiförbrukning kan UK inte riktigt klara sig på inhemskt producerad energi, även om produktionen byggs ut så mycket det går (solceller slåss mot bioenergi om markyta exv, vattenkraft är naturligt begränsad osv) och att det enda långsiktigt hållbara alternativet för att få det att räcka är att importera el producerad av Solfångare i Sahara.

    Anyway. Kanske något som kan intressera herrn, jag tror du skulle gilla den. Musk sätter ju stora resurser på detta som ett av framtidens problem (Solar City och Tesla).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag läst den :)

      Fusion känns tyvärr avlägset. Förr eller senare löser vi fusionsfrågan, men om det tar 10 eller 50 år är för tidigt att säga - och sen ska vi bygga själva anläggningarna också.

      Solkraft känns mycket mer rimligt i nästan närtid. Solenergikostnaden är redan i paritet med fossila bränslen och wattpriset är på väg ned samtidigt som lagringsteknoloin (batterier) tar stora steg framåt. Installationsprocessen är redan igång och jag tror att om 25 år skulle i stort sett all energi kunna komma direkt från solen.

      Idag låter det kanske väl optimistiskt, men priset sjunker och installationshastigheten ökar hela tiden. Dessutom sker samtidigt en massa väntade och oväntade framsteg inom materialteknologi som kan ge stora språng i energieffektivitet, produktionskostnad, produktionshastighet, lagringskostnader, lagringskapacitet osv.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE