måndag 7 juli 2014

Träna på att träna när det är svårt

Det blir lite udda mathållning nu på sommaren. Fastan drar lätt ut på tiden och när jag väl äter blir det improviserat. Så länge jag inte tappar för mycket i vikt är det nog ingen fara. Dessutom ger det möjlighet att träna på att styrketräna under icke-optimala förutsättningar.

Idag åt jag t.ex. 50g jordnötter till frukost/lunch mellan 13-14, ungefär halvvägs in i "solpasset" 10-15 på balkongen och i Rålambshovsparken (vari ingick 2x35 min promenad för att ta sig dit och tillbaka).

Efter solandet blev det en grillad 125g lammkorv med ketchup, senap och bröd ca 15:30 samt en portion havrefras med mjölk och banan. Då detta fått smälta gymmade jag 17:30-18:30 enligt följande, vilket jag är nöjd med:

Löpband 5 min 10-16 km/h
Bänkpress: 20x10, 40x10, 60x10, 80x5, 100x5, 112.5 x 4,4,4,4,3, 100x6 (på schemat stod egentligen 5x5x112.5 men det visste jag egentligen skulle vara omöjligt. Med pass hade jag kanske satt en eller möjligen två femmor)
Skivstångsrodd: 20x10, 40x10, 60x6, 80x5, 100x5, 100x5, 80x15, 80x10, 80x9 (svettigt så in i Spanien)
Biceps: 20,40,35,30,25,20 (på totalt 6 minuter, dvs 6 set à 30-35 sek med fem vilor mellan à 30 sek)

Till sist, häromdagen skickade Mike på Danger & Play ut mail till sina följare och bad om livsstories. Jag författade min story på lite snabbt innan jag hämtade lunch - och ett dygn senare ville Mike publicera den på hans blog. Nu ligger den där, med kommentarer och allt :).


2 kommentarer:

  1. Såg artikeln på Danger & Play igår, grymt bra läsning!

    Jag pluggar för tillfället till matematiker och funderar på framtida jobbmöjligheter, bl.a. inom finans. Du råkar inte ha tid att besvara några frågor/funderignar jag har kring ämnet?

    /Sebastian Bergström

    SvaraRadera
  2. Big in America!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE