måndag 14 juli 2014

Träning, TV och radio

Det är skönt att vara helt ledig. Jag förstår inte hur folk kan vara oroliga för vad jag ska göra med resten av mitt liv. Jag behöver tiden, all tid, till fester, bokläsning i solstolen, pod walks, bloggande, lärande.

Idag vaknade jag halv 9, gjorde två lektioner portugisiska i sängen och nådde Level 8. Jag gick upp och lade mig på balkongen med min Kindle och läste vidare i Greven av Monte-Cristo (nästan klar med bok 3) på franska. Sen förberedde jag min iPod med lite nya podcastavsnitt (TED radio hour, Brain Science, Discovery, Vetandets Värld, Språket i P1, Freakanomics, 60-Second Science, Science Talk, Radiolab och Nature) och gick ut på en promenad (90 minuter) runt Haga innan det var dags för "frukost" kl 13:30. Idag blev det 7 ostmackor och lite Whey80 för det var vad som fanns hemma.

Det bästa nya idag var ett TED-program om originalitet, kopierande och mixning. Det var kul att höra att Bob Dylan stal ca 2/3 av alla sina tidiga låtar i stort sett rakt av från andra folkmusiker och att vi alla är en slags livs-DJs som egentligen aldrig gör något originellt. Det är möjligen bara Gud med sin Big Bang som var originell. Den var emellertid sannolikt en kopia av oändligt många andra smällar som gett upphov till Multiversumet (temat för den andra podcasten jag hann lyssna på)

Jag smälte maten framför TV-serierna Veep och Hit The Floor (pinsamt). Igår däremot såg jag klart 8:e avsnittet av den viktorianska rysarserien Penny Dreadful samt började se skräckserien Hemlock Grove. Tidigare under dagen hade jag sett ifatt Continuum (säsongsavslutning). Annat jag följer just nu är The Leftovers, Fargo, "24", Revenge och Ray Donovan (andra säsongen börjar idag), med bubblare i form av Bitten, The Newsroom och Masters of Sex samt sista säsongen av True Blood.

Serier jag väntar spänt på nästa säsong är Game of Thrones, House of Cards, Vikings, Orange Is The New black,  The White Queen och kanske True Detective. Även kommande säsonger av Silicon Valley, Hello Ladies och Magic City ska bli kul att se. Jag har heller inte tillgång till Californication säsong 6 ännu, men den vill jag gärna se för att få lite closure på mannen som pissar bort sin talang, framgång och lycka i en underbart sliten f.d. lyxbil. Jag har också fått tips om att verkligen se den danska serien "Bron"

Ooops, jag räknade just upp 25 olika TV-serier som är aktuella nu. Tänk sen på de hundratals serier jag har på mitt historiska samvete. Då förstår ni att jag behöver mycket tid.

Bäst just nu är emellertid Kunskapskanalens nya serie "Människan sedd inifrån". Tyvärr finns bara fjärde=sista avsnittet kvar, men de är fristående så se åtminstone det innan det tas bort om en vecka ungefär.

Dagens gympass:

Jogg 5 min 10-16 km/h
Bänk: 70*5,5,5,5, 90*5, 100*2, 110*2, 115*3,3-,2-,2-,2 (missarna var pga felaktig bana eller istötning, men jag fixade iaf sista 2:an)
Skivstångsrodd: 20*10, 50*5,70*5, 90*5, 100*5, 100*5, 85*10,9,9 (höjning i de tre avslutningsseten från 80 till 85kg)
Biceps (7 set 10-5 reps, 30 sek vila): 20,30,35,35,30,25,20
Cleans: 20kg x5, 50kg x5,5,5 (bonusövning; svårt vara explosiv)

Annars händer det saker med mitt bloggande. Jag har dragit igång en systerblogg på engelska som blir mer filosofisk och inriktad på personlig utveckling än den här.

3 kommentarer:

  1. Gott att du tar tillvara på din potential och börjar blogga för en större publik!

    Tycker du borde skaffa en riktig .com-domän och ett lite snyggare tema. Kanske använda Wordpress?

    Maila mig om det är några frågor på det tekniska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Amä! Vissa blir aldrig nöjda. :) Wordpress?! Det var inget kul verktyg senast jag använde det, men det kanske har blivit bättre...

      Radera
  2. Finns en del snygga teman till Wordpress, mest så jag tänkte.

    Kan man köra Blogger mot egen domän?

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE