tisdag 1 juli 2014

Tunga knäböjar (fast på lägre vikt)

Idag tog jag slut tidigt på gymmet. Jag tror det var de väldigt uppsträckta och strikta böjarna som jag bestämde mig för att köra idag. Strikta 5x5 på 90kg är trots allt mer än några halvbra treor eller tvåor på 120kg. Efter det var jag ett svettigt och flåsigt vrak resten av passet.

Jag tänkte förstås hoppa över bonusmarken (russian squat routine) som jag kör på tisdagar efter press och chins, men tänkte ändå att ett set på 60kg är ju bättre än inget. Och sen blev det även ett set på 110 också... och tre femmor på 130kg. Det trodde jag inte att jag hade i mig idag, men förhoppningsvis var det nyttigt för benen att få slita när de var extra trötta.

Löpband 5 min 10-17 km/h
Knäböj: 20x5, 20x5, 50x5, 70x5, 90x5,5,5,5,5, frontsquat 70x5
Press: 20x10, 30x5, 40x5, 50x3, 57.5x7, 57.5x5, 45x11, 45x9
Chins +14kg: 8,5,7 (sista setet utan vikt)
Marklyft: 20x10, 60x5, 110x5, 130x5,5,5

Jag tror att en bra plan för böjen blir att börja om på 75%, dvs just 90kg och hoppas på bra momentum uppåt vecka efter vecka tills jag är tillbaka och förbi 120kg fast med bättre teknik än nu. En delplan blir att köra frontsquats då och då för att ytterligare trimma in tekniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE