onsdag 16 juli 2014

Utveckling istället för träning

Onsdagar är träningsfria, men det hindrar mig inte från att utvecklas. Faktum är att ju mer ledig jag är och ju mer jag distanserar mig från mitt tidigare jobb som förvaltare desto mer vill jag utvecklas.

Idag lyssnade jag på en podcast (via en systersite till Brain Science, nämligen Books and Ideas) om boken "Go Wild". Den tar upp en mix av ämnen (sömn, träning, utomhusaktiviteter, näring, variation) som har med vårt genetiska arv att göra.

Den bärande idén var att hjärnan behöver variation, överraskningar, utmaningar, obalans... och sen behöver den massor med vila. "Man kan inte sova för mycket" (så uppmuntra hellre dina tonåringar att sova till kl 2 på eftermiddagen än att de ska gå upp och mata hjärnan med samma dataspel dag efter dag och sova för lite).

Författaren John Ratey rekommenderar promenader i det fria för ökad kreativitet och balansträning. Han rekommenderar mindre glukosmättad mat och mer fett och mer variation (enklast är att byta ut juice, säd och majs mot massor med olika sorters grönsaker, frukter och nötter). Han rekommenderar att gå utanför sin bekvämlighetszon, oavsett vilken det är. Dansa, klättra, lyft stenar, stå på händer, håll föredrag... Gör saker som skrämmer och utmanar. Det är det vi har utvecklats för, inte för att göra samma sak dag efter dag, lite bättre hela tiden.

Kom ihåg att det inte är nyttigt med elitidrott, det är inte bra att bli bäst på något, för det kostar din hälsa och din mänsklighet även om det kan ge ära och pengar... Skratt, jag utvecklas mer och mer till en slags flummig allkonstnär som bara vill upptäcka, testa, utmana och framför allt sluta med allt som är monotont och upprepande. Jag får se hur länge saker som skivstänger fortsätter att intressera mig..., men kanske kommer jag lättare sätta nya rekord även där om jag släpper sargen (och stängerna).

Under morgonpromenaden lyssnade jag även på två podcasts om Transporter och om Fattigdom. Det var uppfriskande att höra att i stort sett alla biståndsprojekt i Afrika från 1970-2014 har misslyckats. Orsaken har alltid varit arrogans och okunskap som t.ex. när italienarna kom till Afrika och skulle plantera tomater och precis när de blivit mogna kom 200 flodhästar och åt upp allihop en morgon. Afrikanerna sa "där ser ni". Det läskiga är att varje projekt tror att det är tillfälligheter som gjort att just deras projekt misslyckats och därför mörklagt. Det gör att det funnits hundratals misslyckade projekt, alla misslyckade och mörkade. Ett totalt slöseri, t.o.m. kontraproduktivt, av flera tusen miljarder dollar de senaste 40 åren. Länk.

Transportavsnittet gav nya perspektiv på hur transporter måste ske i framtiden. Om det ska få plats t.ex. 5x så många bilar som idag var ska de köra och hur ska de parkera? Om alla människor som vill ska kunna åka bil, hur ska man lösa samåkning på ett bra sätt? Om vi inte längre kan använda fossila bränslen, hur ska fordonen ta sig fram? Finner du det det minsta intressant rekommenderar jag att kolla listan över podcasts från NPR TED radio hour och lyssna på Getting There.

Annars började jag ett nytt projekt igår (som idag av en slump råkade få stöd av mr Go Wild ovan); jag ska lära mig att stå och gå på händer. Jag började igår med fem enkla handstående mot en vägg efter mitt gympass igår. Jag filmade även dessa absolut första handstands för att kunna sätta ihop en utvecklingssekvens sen när jag kan på riktigt. Idag fortsatte jag med 100 fria handstående (10x10) i Johannesparken. Några avslutades med en kullerbytta, andra med handförflyttningar bakåt, ytterligare andra med all vikt på ena handen och nedstigning åt sidan och de flesta med att jag gick tillbaka samma väg jag kom ifrån efter att bara ha vänt på toppen i någon sekund.

Drygt en handfull av försöken ledde till att jag faktiskt stod eller t.o.m. flyttade omkring händerna i några sekunder. Det kändes som 10 sekunder men var nog snarare 5 (titta på sekundvisaren i fem sekunder så känner du hur länge det är).

Det här ska bli lika kul som att lära sig portugisiska; nya hjärnbanor, nya färdigheter. Jag öppnar upp mitt sinne efter 25 år av singulärt tänkande. #Limitless!

Tillägg kl 23:15
Det blev en promenad till ikväll och två avsnitt TED: Varför och hur vi ljuger samt Att överkomma svårigheter (bl.a. autism och schizofreni). Jag gillade inte minst forskningsresultatet att vi är ärligast i e-mail (sannolikt pga att bevisen finns kvar) och ljuger mest i telefonen (kan bero på att det går snabbt, att vita lögner är smörjmedel, att samtalet inte sparas, att man inte ser varandras ansikten)

PS: jag gick på oregelbunden kullersten istället för asfalt så ofta det gick :-)

2 kommentarer:

  1. Haha, låter ju grymt! Kör hårt flummo! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skratt. Tack.

      PS: om du inte får nog här på grofv kan du alltid kolla in min nystartade engelska systerblogg där jag kommer prata mindre träning och mycket mer personlig utveckling, teknologi och finans.

      Adressen finns överst på sidan och som länk överst i blogglistan.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE