torsdag 10 juli 2014

Varma marklyft och heta VVR

Som vanligt den här sommaren har jag (bara) ätit två gånger idag. Frukost vid halv två (mackor och havrefras) samt middag vid 19-tiden (vietnamesiska vårrullar på lax, jordnötter, färsk koriander, chili, groddar, gurka mm). Nja, det är inte hela sanningen, för till morgonkaffet tar jag en liten drink med Whey80 och direkt innan och efter gymmet dricker jag BCAA (plus en liter mjölk efteråt).

Mellan måltiderna fick jag till ett riktigt svettigt pass på SATS Regeringsgatan (och innan dess förstås en solsession på takterrassen medan jag fortsatte att traggla mig genom 2000 sidor Greven av Monte-Cristo på franska).

Passet skulle bli en slags test efter några slitsamma squatpass och misslyckade och trötta markpass. Faktum är att det nästan höll hela vägen. Jag skulle göra 3x5 på 157.5 kg (samma som jag skulle göra senast, men då det mest blev massa tvåor och ettor, men totalt 15 reps). Om det inte hade varit för mitt svettiga grepp så skulle det iaf blivit en femma i första set. istället stannade det vid två fyror och en trea plus samt några desperata och misslyckade direktförsök för att göra trean till en fyra. och till sist en avslutande etta bara för att det hela skulle likna 3x4 om än inte 3x5. Ändå godkänt.

Dips med 28kg-hantel blev en tung historia. Jag vet inte varför jag var trött på att pressa, men det blev bara femmor i stort sett. Biceps blev som vanligt nuförtiden ett gäng set med kort vila och fokus på anspänning hela setet. Tydligen 11 set med mellan 5-10 reps i varje. Avslutningsvis tre set mage utan vila mellan. Totalt 60 reps. 

Jogg 5min 10-15 km/h
Mark 20*10, 40*5, 70*5, 100*5, 130*3, 150*1, 157.5*4, 4, 3+0+0, 1
Dips +28kg: 5,5,6 (segt, tungt, klumpigt)
Biceps: 20,30,35,35,35,30, 30,25,25, 20,20 (1/2 minuts vila)
Mage: 20+30+10 (ingen vila)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE