torsdag 31 juli 2014

Viljestyrka och disciplin genom att träna och avvakta lite med kaffet

Jag fortsätter att läsa ifatt olika bloggar. Barking bjuder på en godbit om disciplin, viljestyrka och träning... Precis motsatsen till mina senaste tio dagar:

Everyone wants a magic bullet. One pill that fixes everything. The closest thing in the area of willpower is what are called “keystone habits.”

The primary one is exercise. What’s so special about running or lifting weights? It doesn’t just give you more discipline at the gym…

It also makes you eat better. And helps you use your credit card less. And makes you more productive at work. And more patient with loved ones.

Han tipsar även om att inte använda viljestyrka så ofta utan förlita sig på vanor istället. Då finns det viljestyrka kvar för de riktigt svåra och oväntade tillfällena. Viljestyrkan måste ändå övas regelbundet, t.ex. lite varje dag. Inte mycket och inte konstant så du sliter ut den. Testa att sitta rak i ryggen ibland t.ex. eller skjuta upp den där kaffekoppen fem minuter i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE